Sähkömoottorin jäähdytysjärjestelmän kehittäminen
Vesavuori, Otto (2025)
Vesavuori, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää räjähdyssuojatun sähkömoottorin tuuletinjärjestelmää. Työn toimeksiantaja on Vaasassa sijaitseva IEC LV Motors, joka on osa ABB Oy:tä.
Opinnäytetyö tehtiin osana toimeksiantajan projektia, jossa kehitetään uuden sukupolven 160-kokoluokan räjähdyssuojattua sähkömoottoria. Tuuletinjärjestelmän ongelmana oli erillispuhallinmoottorin kiinnittäminen tuuletinsuojaan, koska tuuletinsuoja ei kestä erillispuhallinmoottorista aiheutuvia tärinöitä ja painoa.
Työn tavoitteena oli tutkia, olisiko mahdollista saada tuuletinmoottori mahdutettua uuden tuuletinsuojan sisälle kokonaan ja kiinnittää tuuletinmoottori laakerikilpeen eikä tuuletinsuojaan. Työ tehtiin ja suunniteltiin Siemens NX -ohjelmalla. The topic of this thesis was to develop a new cooling system for an explosion proof electric motor. The commissioner of this work is IEC LV Motors, located in Vaasa, which is part of ABB Oy.
This thesis was made as a part of the company’s own project to develop a new generation for a 160 sized explosion proof electric motor. Cooling systems problem was attaching fan motor to fan cover, because fan cover could not en-dure the weight and vibrations caused by the fan motor.
The goal of this work was to study if it was possible to fit the fan motor com-pletely within the fan cover and attach it to the bearing shield and not the fan cover. Work was made and designed with Siemens NX -application.
Opinnäytetyö tehtiin osana toimeksiantajan projektia, jossa kehitetään uuden sukupolven 160-kokoluokan räjähdyssuojattua sähkömoottoria. Tuuletinjärjestelmän ongelmana oli erillispuhallinmoottorin kiinnittäminen tuuletinsuojaan, koska tuuletinsuoja ei kestä erillispuhallinmoottorista aiheutuvia tärinöitä ja painoa.
Työn tavoitteena oli tutkia, olisiko mahdollista saada tuuletinmoottori mahdutettua uuden tuuletinsuojan sisälle kokonaan ja kiinnittää tuuletinmoottori laakerikilpeen eikä tuuletinsuojaan. Työ tehtiin ja suunniteltiin Siemens NX -ohjelmalla.
This thesis was made as a part of the company’s own project to develop a new generation for a 160 sized explosion proof electric motor. Cooling systems problem was attaching fan motor to fan cover, because fan cover could not en-dure the weight and vibrations caused by the fan motor.
The goal of this work was to study if it was possible to fit the fan motor com-pletely within the fan cover and attach it to the bearing shield and not the fan cover. Work was made and designed with Siemens NX -application.