Pienyrityksen ensiaskeleet yritysmyynnin maailmaan
Rantanen, Laura (2025)
Rantanen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Yritykselle X myyntisuunnitelma yritysmyynnin myyntikanavien käynnistämiseksi. Työn taustalla oli yrityksen tarve laajentaa myyntiään ja parantaa tuotteidensa saatavuutta sekä näkyvyyttä markkinoilla. Työ toteutettiin pienyrityksen resurssit ja tavoitteet huomioiden, jotta suunnitelmasta saatiin realistinen ja toteutuskelpoinen.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myynnin perusteita, erityisesti yritysmyyntiä, jakelukanavia ja liiketoiminnan strategista suunnittelua. Toiminnallisessa osuudessa luotiin konkreettinen myyntisuunnitelma, joka sisälsi muun muassa jälleenmyyjien kohderyhmän määrittelyn, myyntimateriaalien suunnittelun sekä verkkonäkyvyyden kehittämiseen liittyviä suosituksia. Menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsauksia, markkinointianalyysiä ja asiakaskohderyhmän kartoittamista.
Työn tuloksena syntyi käytännönläheinen myyntisuunnitelma, joka tarjoaa selkeät suuntaviivat yritysmyynnin aloittamiselle. Strategisella suunnittelulla ja kohdennetuilla myyntitoimilla voidaan parantaa pienen yrityksen kilpailukykyä, lisätä tuotteiden tunnettuutta ja mahdollistaa pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentaminen. Työstä on hyötyä erityisesti pienyrityksille, jotka suunnittelevat siirtymistä yritysmyynnin pariin.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myynnin perusteita, erityisesti yritysmyyntiä, jakelukanavia ja liiketoiminnan strategista suunnittelua. Toiminnallisessa osuudessa luotiin konkreettinen myyntisuunnitelma, joka sisälsi muun muassa jälleenmyyjien kohderyhmän määrittelyn, myyntimateriaalien suunnittelun sekä verkkonäkyvyyden kehittämiseen liittyviä suosituksia. Menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsauksia, markkinointianalyysiä ja asiakaskohderyhmän kartoittamista.
Työn tuloksena syntyi käytännönläheinen myyntisuunnitelma, joka tarjoaa selkeät suuntaviivat yritysmyynnin aloittamiselle. Strategisella suunnittelulla ja kohdennetuilla myyntitoimilla voidaan parantaa pienen yrityksen kilpailukykyä, lisätä tuotteiden tunnettuutta ja mahdollistaa pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentaminen. Työstä on hyötyä erityisesti pienyrityksille, jotka suunnittelevat siirtymistä yritysmyynnin pariin.