Opetusympäristön parantaminen toisen asteen koulutuksessa : talotekniikan koulutus
Kopra, Jussi (2025)
Kopra, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214692
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee opetusympäristön parantamista toisen asteen talotekniikan oppilaitoksessa. Tavoitteena oli selvittää, miten opetusympäristön kehittäminen voisi tukea oppimista ja opiskelijoiden hyvinvointia. Tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia opetusympäristön haasteista ja kehittämistarpeista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisia haastatteluja, jotka analysoitiin teemojen avulla. Haastattelut kohdistettiin opiskelijoihin ja opettajiin, ja niistä nousi esiin keskeisiä teemoja, kuten tilojen ja teknologian rooli sekä vuorovaikutuksen merkitys.
Tuloksista ilmeni, että opetusympäristön parantaminen voisi edistää oppimista ja motivaatiota. Fyysisten tilojen, teknologian ja vuorovaikutuksen kehittäminen nousivat tärkeiksi kehityskohteiksi. Työ tarjoaa suosituksia ja pohdintaa opetusympäristön kehittämiseksi talotekniikan alalla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisia haastatteluja, jotka analysoitiin teemojen avulla. Haastattelut kohdistettiin opiskelijoihin ja opettajiin, ja niistä nousi esiin keskeisiä teemoja, kuten tilojen ja teknologian rooli sekä vuorovaikutuksen merkitys.
Tuloksista ilmeni, että opetusympäristön parantaminen voisi edistää oppimista ja motivaatiota. Fyysisten tilojen, teknologian ja vuorovaikutuksen kehittäminen nousivat tärkeiksi kehityskohteiksi. Työ tarjoaa suosituksia ja pohdintaa opetusympäristön kehittämiseksi talotekniikan alalla.