Sosiaalisen median markkinointi tapahtumassa- case Kallavesj' 2024
Laitinen, Minna (2025)
Laitinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234784
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään vuoden 2024 Kallavesj-messuja ja sosiaalisen median julkaisuja, jotka auttavat keräämään katsojia tapahtumaan. Kuopion Pursiseura ry on vuodesta 1964 järjestänyt veneilyyn, matkailuun ja vapaa-aikaan keskittyvää messutapahtumaa, joka pidettiin vuonna 2024 5.–7. huhtikuuta Kuopio-hallissa. Opin-näytetyön aihe syntyy tekijän omasta kiinnostuksesta, ja se on tilaustyö. Tilaustyön taustalla on tekijän yhteydenotto Kuopion Pursiseuraan.
Opinnäytetyössä julkaistiin sisältöä messujen omilla sosiaalisen median kanavilla, Facebookissa ja Instagramissa. Työ on toiminnallinen ja keskittyy messujen aikana tehtyihin julkaisuihin sekä niiden keräämiin katsojamääriin. Messujen ajaksi saatiin toimeksiantajalta lainaan tabletti, jolla julkaisuja tehtiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa miten sosiaalisen median julkaisut vaikuttavat tapahtumajärjestäjään ja käytännössä sosiaalisen median eri kanaviin tehdään julkaisuja.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median julkaisut ovat tärkeitä tapahtuman aikana ja että ne vaikuttivat merkittävästi tapahtuman näkyvyyteen. Julkaisut herättivät laajaa huomiota heti messujen alkaessa, ja niiden saamat reaktiot olivat suurimmillaan messujen ensimmäisinä päivinä. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia syvällisemmin ja kokeilla erilaisia julkaisustrategioita, keskittyä messujen ennakkomainontaan sekä jälkimarkkinointiin ja laajentaa markkinointia myös muille sosiaalisen median alustoille.
Opinnäytetyössä julkaistiin sisältöä messujen omilla sosiaalisen median kanavilla, Facebookissa ja Instagramissa. Työ on toiminnallinen ja keskittyy messujen aikana tehtyihin julkaisuihin sekä niiden keräämiin katsojamääriin. Messujen ajaksi saatiin toimeksiantajalta lainaan tabletti, jolla julkaisuja tehtiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa miten sosiaalisen median julkaisut vaikuttavat tapahtumajärjestäjään ja käytännössä sosiaalisen median eri kanaviin tehdään julkaisuja.
Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median julkaisut ovat tärkeitä tapahtuman aikana ja että ne vaikuttivat merkittävästi tapahtuman näkyvyyteen. Julkaisut herättivät laajaa huomiota heti messujen alkaessa, ja niiden saamat reaktiot olivat suurimmillaan messujen ensimmäisinä päivinä. Tulevaisuudessa aihetta voitaisiin tutkia syvällisemmin ja kokeilla erilaisia julkaisustrategioita, keskittyä messujen ennakkomainontaan sekä jälkimarkkinointiin ja laajentaa markkinointia myös muille sosiaalisen median alustoille.