Tietoliikenneinsinöörin oppimispäiväkirja
Hellevaara, Ville (2025)
Hellevaara, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata aloittelevan tietoliikenneinsinöörin päivittäisiä työtehtäviä sekä seurantaviikkojen aikana opittuja asioita. Työ tapahtui IT-konsulttiyrityksessä. Työssä seurattiin kymmenen viikkoa aloittelevan tietoliikenneinsinöörin jokapäiväisiä työtehtäviä.
Seurantajaksoon sisältyi viikkoja, joissa ei opittu mitään uutta kuin parempaa rutiinia aiemmin opittuihin työtehtäviin. Useimmilla seurantaviikoista kuitenkin opittiin uusia asioita esimerkiksi DNS-ohjauksien tekeminen tai LAN to LAN tunnelin luominen.
Työn tavoitteeksi asetettiin kolmen uuden työtehtävän opettelu. Nämä tavoitteet saavutettiin, sillä seurantajakson aikana opittiin seitsemän uutta työtehtävää, joita ei tarvitse enää tulevaisuudessa kollegan valvoa. Opinnäytetyön aikana opittiin tuntemaan paremmin yrityksen toimintatapoja, sekä missä asioissa kukin kollegoista osaa auttaa. Seurantajakson aikana päästiin myös kokemaan asiakaslähtöistä työtä suuressa tiimissä. Seurantajakson aikana saatiin paljon oppimiskokemuksia sekä oppimisen reflektointikyky kehittyi.
Seurantajaksoon sisältyi viikkoja, joissa ei opittu mitään uutta kuin parempaa rutiinia aiemmin opittuihin työtehtäviin. Useimmilla seurantaviikoista kuitenkin opittiin uusia asioita esimerkiksi DNS-ohjauksien tekeminen tai LAN to LAN tunnelin luominen.
Työn tavoitteeksi asetettiin kolmen uuden työtehtävän opettelu. Nämä tavoitteet saavutettiin, sillä seurantajakson aikana opittiin seitsemän uutta työtehtävää, joita ei tarvitse enää tulevaisuudessa kollegan valvoa. Opinnäytetyön aikana opittiin tuntemaan paremmin yrityksen toimintatapoja, sekä missä asioissa kukin kollegoista osaa auttaa. Seurantajakson aikana päästiin myös kokemaan asiakaslähtöistä työtä suuressa tiimissä. Seurantajakson aikana saatiin paljon oppimiskokemuksia sekä oppimisen reflektointikyky kehittyi.