Palveluiden tuotteistaminen Sitowisen LVIAE-suunnittelussa
Granlund, Martti (2025)
Granlund, Martti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503254924
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Sitowisen LVIAE-toimialan palveluiden tuotteistamista tavoitteena parantaa niiden markkinointia, myyntiä ja toteutusta asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja kannattavasti. Myyntiä ovat haitanneet toimitussisältöjen ja hinnoittelun epäselvyydet sekä yksiköiden vaihtelevat toimintatavat. Ratkaisuksi esitetään tuotteistamista, joka yhtenäistää toimintamalleja, parantaa laatua ja tehostaa resurssien käyttöä.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisella kyselytutkimuksella, jossa selvitettiin henkilöstön ymmärrystä palveluista, onnistuneiden projektien toimintatapoja sekä asiakkaiden valintaperusteita. Tulokset osoittivat, että palveluiden määrittelyn, hinnoittelun ja prosessien yhtenäistäminen on keskeistä kehitykselle.
Johtopäätöksissä korostetaan, että tuotteistaminen tukee standardointia, räätälöitävyyttä ja ristiinmyyntiä, edistäen Sitowisen strategisia tavoitteita. Se vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua, investointeja ja sidosryhmien osallistamista. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia asiakaslähtöisyyden ja kannattavuuden parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kolmivaiheisella kyselytutkimuksella, jossa selvitettiin henkilöstön ymmärrystä palveluista, onnistuneiden projektien toimintatapoja sekä asiakkaiden valintaperusteita. Tulokset osoittivat, että palveluiden määrittelyn, hinnoittelun ja prosessien yhtenäistäminen on keskeistä kehitykselle.
Johtopäätöksissä korostetaan, että tuotteistaminen tukee standardointia, räätälöitävyyttä ja ristiinmyyntiä, edistäen Sitowisen strategisia tavoitteita. Se vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua, investointeja ja sidosryhmien osallistamista. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia asiakaslähtöisyyden ja kannattavuuden parantamiseksi.