Brändin tunnettuus : case Food Factory
Toivonen, Oskari; Porkka, Nea (2025)
Toivonen, Oskari
Porkka, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504015386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Food Factory brändin tunnettuutta kuluttajien keskuudessa ja millaisia mielikuvia se herättää. Toimeksiantajamme opinnäytetyössä oli K-Citymarket Länsikeskus, jonka yhteydessä Food Factory toimii. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin brändin tunnistettavuutta, markkinoinnin vaikutusta ja asiakaslojaalisuutta. Kysely julkaistiin kaksi kertaa Citymarket Länsikeskuksen omalla Instagramtilillä. Tämä saattaa vaikuttaa positiivisesti kyselyn tuloksiin. Tulokset osoittivat, että brändi on hyvin tunnettu: 95 % vastaajista tunnisti sen entuudestaan, ja tunnetuimmat tuotteet olivat patongit, sushi ja gelato. Vaikka Food Factory koettiin laadukkaana ja modernina, sen erottuvuus ja omaperäisyys olivat kehityskohteita. Markkinoinnin osalta tulokset viittasivat siihen, että brändi on saavuttanut näkyvyyttä erityisesti K-Citymarket Länsikeskuksen ja sosiaalisen median kautta. Kehitysehdotuksina esitetään brändin erottuvuuden vahvistamista esimerkiksi tarinallisen markkinoinnin ja kohdennetun viestinnän avulla. Lisäksi ainutlaatuiset tuotekonseptit voisivat lisätä brändin tunnistettavuutta ja vetovoimaa kuluttajien keskuudessa.