Perehdytysopas myyntireskontran työtehtäviin : opas toimeksiantajalle
Jussila, Silja (2025)
Jussila, Silja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045704
Tiivistelmä
Myyntireskontran työtehtävät ovat tärkeä osa myyntilaskuprosessia. Myyntireskontran työntekijöiden tehtävänä on muun muassa huolehtia, että laskuihin saadaan maksut ajallaan, jotta yritys pystyy huolehtimaan päivittäisestä liiketoiminnastaan. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen autoliike,
jonka liiketoiminnan uudistumisen ja kasvun myötä koettiin tarpeelliseksi laatia
ajantasaiset ohjeistukset myyntireskontranhoitajille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, mikä koostui aiheeseen liittyvästä tietoperustasta ja kehitystehtävän raportoinnista sekä erillisestä oppaasta toimeksiantajalle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia käytännönläheinen opas myyntireskontranhoitajien käyttöön. Opasta voidaan hyödyntää työn
teossa sekä käyttää tukena uuden työntekijän perehdytyksessä. Tietoperustassa perehdyttiin myyntilaskuprosessiin ja sen osuuteen taloushallinnon prosesseissa. Tietoperusta koostui alan kirjallisuudesta, artikkeleista sekä monipuolisista verkkolähteistä. Kehittämistehtävään hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmiä olivat myyntireskontran työntekijöiden teemahaastattelu sekä osallistuva havainnointi työn ohessa. Toimeksiantajalle laadittiin kattava sähköinen perehdytysopas myyntireskontran työtehtävistä. Opas laadittiin palvelemaan myyntireskontranhoitajien tarpeita ja keskeisin tutkimuskysymys prosessin aikana oli; miten laaditaan käytännönläheinen perehdytysopas myyntireskontran työntekijöille?
Oppaan tavoitteena oli yhtenäistää työntekijöiden toimintatapoja sekä saada selvyys tärkeimmistä työtehtävistä. Ohjeistusten avulla säästetään aikaa ja resursseja sekä vältytään turhilta virheiltä. Opasta tullaan jatkossa päivittämään ja kehittämään tarpeen mukaan.
jonka liiketoiminnan uudistumisen ja kasvun myötä koettiin tarpeelliseksi laatia
ajantasaiset ohjeistukset myyntireskontranhoitajille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, mikä koostui aiheeseen liittyvästä tietoperustasta ja kehitystehtävän raportoinnista sekä erillisestä oppaasta toimeksiantajalle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia käytännönläheinen opas myyntireskontranhoitajien käyttöön. Opasta voidaan hyödyntää työn
teossa sekä käyttää tukena uuden työntekijän perehdytyksessä. Tietoperustassa perehdyttiin myyntilaskuprosessiin ja sen osuuteen taloushallinnon prosesseissa. Tietoperusta koostui alan kirjallisuudesta, artikkeleista sekä monipuolisista verkkolähteistä. Kehittämistehtävään hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistonkeruumenetelmiä olivat myyntireskontran työntekijöiden teemahaastattelu sekä osallistuva havainnointi työn ohessa. Toimeksiantajalle laadittiin kattava sähköinen perehdytysopas myyntireskontran työtehtävistä. Opas laadittiin palvelemaan myyntireskontranhoitajien tarpeita ja keskeisin tutkimuskysymys prosessin aikana oli; miten laaditaan käytännönläheinen perehdytysopas myyntireskontran työntekijöille?
Oppaan tavoitteena oli yhtenäistää työntekijöiden toimintatapoja sekä saada selvyys tärkeimmistä työtehtävistä. Ohjeistusten avulla säästetään aikaa ja resursseja sekä vältytään turhilta virheiltä. Opasta tullaan jatkossa päivittämään ja kehittämään tarpeen mukaan.