Asiantuntijatyön kehittäminen : inhimillinen tehokkuus ja laatu
Angeltie, Selina (2025)
Angeltie, Selina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106119
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy henkilöstöalan asiantuntijayrityksen tutkimusprosessin tehokkuuden parantamiseen, huomioiden samalla työntekijöiden hyvinvoinnin. Tavoitteen on kehittää työskentelytapoja yksikössä, jossa asiantuntijat vastaavat mm. henkilöstötutkimusten teknisestä toteutuksesta sekä projektinhallinnasta. Työssä tunnistetaan kehityskohteita ja automatisointimahdollisuuksia, jotta prosessien tehokkuutta voidaan lisätä vaarantamatta työn inhimillisyyttä tai asiantuntijoiden jaksamista.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselyitä, havainnointia, keskusteluja sekä olemassa olevia dokumentteja, joiden avulla kartoitettiin kattavasti nykytilaa ja kehittämistarpeita. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, palvelumuotoiluun ja tietojohtamiseen, jotka tukivat työn virtaviivaistamista ja prosessien uudistamista. Kehityskohteet, kuten dokumentoinnin parantaminen, järjestelmän automatisointi, Kanbanin käyttöönotto sekä moniosaajapolun hyödyntäminen, tarjoavat konkreettisia ratkaisuja asiantuntijatyön tehokkuuden ja työn sujuvuuden lisäämiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että prosessien selkeyttäminen, roolien sekoittaminen asiantuntija- ja konsulttityössä sekä järjestelmäkehityksen jatkaminen ovat avainasemassa pitkän välin kehityksessä. Näillä toimenpiteillä yritys voi parantaa kilpailukykyään, työhyvinvointia ja asiakaskokemusta, samalla luoden pohjan kestäville ja innovatiivisille toimintatavoille.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselyitä, havainnointia, keskusteluja sekä olemassa olevia dokumentteja, joiden avulla kartoitettiin kattavasti nykytilaa ja kehittämistarpeita. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, palvelumuotoiluun ja tietojohtamiseen, jotka tukivat työn virtaviivaistamista ja prosessien uudistamista. Kehityskohteet, kuten dokumentoinnin parantaminen, järjestelmän automatisointi, Kanbanin käyttöönotto sekä moniosaajapolun hyödyntäminen, tarjoavat konkreettisia ratkaisuja asiantuntijatyön tehokkuuden ja työn sujuvuuden lisäämiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että prosessien selkeyttäminen, roolien sekoittaminen asiantuntija- ja konsulttityössä sekä järjestelmäkehityksen jatkaminen ovat avainasemassa pitkän välin kehityksessä. Näillä toimenpiteillä yritys voi parantaa kilpailukykyään, työhyvinvointia ja asiakaskokemusta, samalla luoden pohjan kestäville ja innovatiivisille toimintatavoille.