Laurean YAMK täydentävien opintojen sisällön käytettävyys
Lehto, Kim (2025)
Lehto, Kim
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulutuksen (YAMK) täydentäviä opintoja opiskelijakeskeiseksi Laurean strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa YAMK-tutkintokoulutuksessa opiskelevien palvelukokemusta, helpottaa YAMK täydentävien opintojen valintaa ja lisätä tietoisuutta siitä, mitä opiskelijat toivovat opiskelijaintranetiin. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Laurean YAMK täydentävien opintojen ja opiskelijaintranetin kehittäminen opiskelijakeskeiseksi sisällön käytettävyyden näkökulmasta.
Tietoperustassa käsiteltiin digitaalisen palvelun kehittämistä asiakaskeskeisemmäksi. Aluksi tarkasteltiin eri liiketoimintalogiikoita, joissa painopiste on siirtymässä ajattelumalliin, jossa asiakkaan aktiivinen rooli arvon muodostuksessa otetaan huomioon. Seuraavaksi käsiteltiin asiakasymmärryksen merkitystä palveluliiketoiminnan kehittämisen lähtökohtana sekä sitä, kuinka asiakasarvon ajatellaan muodostuvan eri liiketoimintalogiikoissa. Lopuksi tarkasteltiin, kuinka ihmiskeskeisellä suunnittelulla voidaan parantaa sisällön käytettävyyttä ja miten sisällöstä muodostuu käyttäjälleen arvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Opinnäytetyö noudatti Stanford d.schoolin viisivaiheista muotoiluajatteluprosessia, ja käytetyt menetelmät edustivat monipuolisesti palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja. Asiakasymmärryksen luomikseksi suoritettiin kymmenen haastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Kehittämisideat syntyivät tekojen pikaideoinnin ja asiakkaan hoidettavat tehtävät -metodien avulla. Kehittämisideat esitettiin tarinapolkuna hyödyntäen kuvakäsikirjoitusta.
Keskeiset tulokset osoittivat, että opiskelijoiden palvelukokemukseen vaikuttivat useat tekijät, kuten hajautettu tieto, puutteelliset opintokuvaukset ja rajoittava opintojakso. He toivoivat intranetin erottelua AMK- ja YAMK-sisältöihin sekä opintopalautteen lisäämistä kuvaustietoihin. Lisäksi he toivoivat, että opetussuunnitelmat julkaistaisiin aikaisemmin ennen ilmoittautumista, mikä parantaisi heidän mahdollisuuksiaan suunnitella opintojaan ja varmistaa, että heillä on tarvittavat tiedot ennen opintojen aloittamista.
Kehitysehdotuksina esitettiin 15 opintopisteen kokonaisuuksia, Pakki-järjestelmän käyttöä, aiempaa opetussuunnitelmien julkaisua, parempia opintokuvauksia, kevennettyä orientaatio- opintoa ja selkeytettyä opiskelijaintranetia.
Johtopäätöksenä todettiin, että yhdistämällä Laurean ja opiskelijoiden näkökulmat voidaan kehittää menestyksekäs palvelukonsepti, joka parantaa opiskelijoiden palvelukokemusta ja auttaa saavuttamaan tulevaisuudessa Laurean strategiset liiketoiminnalliset tavoitteet.
Kehittämisehdotukset voidaan laajentaa koskemaan kaikkia Laurean tarjoamia koulutusaloja, ja intranetin sisällön voidaan rakentaa palvelemaan koko Laureaa tarjoamalla eri polut AMK- ja YAMK-opiskelijoille.
Asiasanat: asiakaskeskeisyys, digitaaliset palvelut, palvelumuotoilu, sisällön käytettävyys
Tietoperustassa käsiteltiin digitaalisen palvelun kehittämistä asiakaskeskeisemmäksi. Aluksi tarkasteltiin eri liiketoimintalogiikoita, joissa painopiste on siirtymässä ajattelumalliin, jossa asiakkaan aktiivinen rooli arvon muodostuksessa otetaan huomioon. Seuraavaksi käsiteltiin asiakasymmärryksen merkitystä palveluliiketoiminnan kehittämisen lähtökohtana sekä sitä, kuinka asiakasarvon ajatellaan muodostuvan eri liiketoimintalogiikoissa. Lopuksi tarkasteltiin, kuinka ihmiskeskeisellä suunnittelulla voidaan parantaa sisällön käytettävyyttä ja miten sisällöstä muodostuu käyttäjälleen arvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Opinnäytetyö noudatti Stanford d.schoolin viisivaiheista muotoiluajatteluprosessia, ja käytetyt menetelmät edustivat monipuolisesti palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja. Asiakasymmärryksen luomikseksi suoritettiin kymmenen haastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Kehittämisideat syntyivät tekojen pikaideoinnin ja asiakkaan hoidettavat tehtävät -metodien avulla. Kehittämisideat esitettiin tarinapolkuna hyödyntäen kuvakäsikirjoitusta.
Keskeiset tulokset osoittivat, että opiskelijoiden palvelukokemukseen vaikuttivat useat tekijät, kuten hajautettu tieto, puutteelliset opintokuvaukset ja rajoittava opintojakso. He toivoivat intranetin erottelua AMK- ja YAMK-sisältöihin sekä opintopalautteen lisäämistä kuvaustietoihin. Lisäksi he toivoivat, että opetussuunnitelmat julkaistaisiin aikaisemmin ennen ilmoittautumista, mikä parantaisi heidän mahdollisuuksiaan suunnitella opintojaan ja varmistaa, että heillä on tarvittavat tiedot ennen opintojen aloittamista.
Kehitysehdotuksina esitettiin 15 opintopisteen kokonaisuuksia, Pakki-järjestelmän käyttöä, aiempaa opetussuunnitelmien julkaisua, parempia opintokuvauksia, kevennettyä orientaatio- opintoa ja selkeytettyä opiskelijaintranetia.
Johtopäätöksenä todettiin, että yhdistämällä Laurean ja opiskelijoiden näkökulmat voidaan kehittää menestyksekäs palvelukonsepti, joka parantaa opiskelijoiden palvelukokemusta ja auttaa saavuttamaan tulevaisuudessa Laurean strategiset liiketoiminnalliset tavoitteet.
Kehittämisehdotukset voidaan laajentaa koskemaan kaikkia Laurean tarjoamia koulutusaloja, ja intranetin sisällön voidaan rakentaa palvelemaan koko Laureaa tarjoamalla eri polut AMK- ja YAMK-opiskelijoille.
Asiasanat: asiakaskeskeisyys, digitaaliset palvelut, palvelumuotoilu, sisällön käytettävyys