Vaihdevuosissa olevan naisen työhyvinvointi : oppimateriaalin kehittäminen ylemmän AMK-tutkinnon syventäviin ammattiopintoihin
Seppälä, Merja; Myllylä, Ulla (2025)
Seppälä, Merja
Myllylä, Ulla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227131
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin sähköinen oppimateriaalin malli vaihdevuosissa olevan naisen työhyvinvoinnista ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon syventäviin ammattiopintoihin. Vaihdevuodet ovat luonnollinen osa naisen elämää, mutta yli puolet 45–64-vuotiaista naisista kokee oireita, jotka voivat heikentää työhyvinvointia ja työkykyä. Naiset kaipaavat tukea työpaikoilta ja esihenkilöiltä selviytyäkseen vaihdevuosien haasteista ja säilyttääkseen työkykynsä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa naisen vaihdevuosien vaikutuksista työhyvinvointiin sekä löytää keinoja tukea vaihdevuosi-ikäisiä naisia työelämässä. Tarkoituksena oli kehittää oppimateriaali, joka lisää ylempien AMK-opiskelijoiden tietoisuutta aiheesta ja tarjoaa käytännön ohjeita vaihdevuosissa olevan naisen työhyvinvoinnin edistämiseksi työpaikoilla.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen teoriapohjaa sekä integroivaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta luotiin teemoittelun avulla oppimateriaalin malli, joka vastasi tutkimuskysymyksiin. Oppimateriaalin malli esiteltiin Powerpoint-esityksen ja videon avulla ylemmille AMK-opiskelijoille ja opettajille. Webropol-kyselyn avulla saatiin esityksestä palautetta 26 opiskelijalta tai opettajalta. Tämän palautteen perusteella oppimateriaalin mallia muokattiin sisältämään enemmän käytännön esimerkkejä. Oppimateriaalin suunnittelun pohjana käytettiin Digivisio 2030-kriteeristöä saavutettavuuden, selkeyden ja käyttäjäystävällisyyden varmistamiseksi.
Teoria ja kirjallisuuskatsaus osoittivat, että vaihdevuodet vaikuttavat merkittävästi naisen työhyvinvointiin ja että työpaikoilla on tarvetta lisätä tietoisuutta aiheesta. Kehitetty oppimateriaali koettiin Webropol-kyselyn perusteella hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Tiedon lisäämisen ja erilaisten tukitoimien avulla voidaan edistää vaihdevuosi-ikäisten naisten hyvinvointia ja työssä jaksamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa naisen vaihdevuosien vaikutuksista työhyvinvointiin sekä löytää keinoja tukea vaihdevuosi-ikäisiä naisia työelämässä. Tarkoituksena oli kehittää oppimateriaali, joka lisää ylempien AMK-opiskelijoiden tietoisuutta aiheesta ja tarjoaa käytännön ohjeita vaihdevuosissa olevan naisen työhyvinvoinnin edistämiseksi työpaikoilla.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena hyödyntäen teoriapohjaa sekä integroivaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta luotiin teemoittelun avulla oppimateriaalin malli, joka vastasi tutkimuskysymyksiin. Oppimateriaalin malli esiteltiin Powerpoint-esityksen ja videon avulla ylemmille AMK-opiskelijoille ja opettajille. Webropol-kyselyn avulla saatiin esityksestä palautetta 26 opiskelijalta tai opettajalta. Tämän palautteen perusteella oppimateriaalin mallia muokattiin sisältämään enemmän käytännön esimerkkejä. Oppimateriaalin suunnittelun pohjana käytettiin Digivisio 2030-kriteeristöä saavutettavuuden, selkeyden ja käyttäjäystävällisyyden varmistamiseksi.
Teoria ja kirjallisuuskatsaus osoittivat, että vaihdevuodet vaikuttavat merkittävästi naisen työhyvinvointiin ja että työpaikoilla on tarvetta lisätä tietoisuutta aiheesta. Kehitetty oppimateriaali koettiin Webropol-kyselyn perusteella hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Tiedon lisäämisen ja erilaisten tukitoimien avulla voidaan edistää vaihdevuosi-ikäisten naisten hyvinvointia ja työssä jaksamista.