Kumppanuuden syventäminen palkanlaskentapalvelussa
Lehtonen, Anu (2025)
Lehtonen, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, voisiko julkisen sektorin palvelukeskustoimintaa harjoittavan yrityksen ja asiakkaan yhteiskehittäminen tuoda lisäarvoa toimintaan. Tavoitteena on testata, voisiko yhteiskehittämisen toimintamalli toimia jatkossa osana käytössä olevaa kumppanuusmallia. Hyödyn saajina ovat Monetra Keski-Suomi Oy (palveluntuottaja) ja Keski-Suomen hyvinvointialue (asiakas). Kehittämistehtävässä järjestettiin työpaja, jossa palveluntuottaja ja asiakas yhdessä kehittivät palkanlaskentapalvelua. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita ja ratkoa palvelutuotannossa esiintyviä ongelmia. Menetelmänä työpajassa käytettiin aivoriihimenetelmää. Työpajan tuloksia analysoitiin palautekyselyillä ja ryhmätöiden tuotoksilla.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu palveluliiketoiminnan ja kumppanuuden teorioihin. Keskeisiä käsitteitä ovat palvelun yhteiskehittäminen, arvon luominen asiakkaan kanssa sekä aineeton pääoma.
Työpajoissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ja ratkaistiin käytännön ongelmia. Keskeisiä tuloksia olivat parantunut yhteistyö, luottamus ja viestintä palveluntuottajan ja asiakkaan välillä sekä konkreettiset kehittämisehdotukset palkanlaskentaprosessin tehostamiseksi.
Tulokset osoittivat, että työpajat olivat hyödyllisiä yhteistyön ja palvelun kehittämisessä. Johtopäätöksenä todettiin, että yhteiskehittäminen vahvistaa kumppanuutta ja parantaa palvelun laatua. Kehittämisehdotuksina esitettiin työpajojen jatkamista ja laajentamista muihin palveluihin sekä tiiviimpää yhteistyötä asiakkaan kanssa. Lisäksi pohdittiin toimintatavan laajentamista myös muille toimialoille, joissa palvelua tuotetaan in-house yhtiöiden toimesta.
Asiasanat: kumppanuus, yhteiskehittäminen, palveluliiketoiminta, in-house
Opinnäytetyön viitekehys perustuu palveluliiketoiminnan ja kumppanuuden teorioihin. Keskeisiä käsitteitä ovat palvelun yhteiskehittäminen, arvon luominen asiakkaan kanssa sekä aineeton pääoma.
Työpajoissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ja ratkaistiin käytännön ongelmia. Keskeisiä tuloksia olivat parantunut yhteistyö, luottamus ja viestintä palveluntuottajan ja asiakkaan välillä sekä konkreettiset kehittämisehdotukset palkanlaskentaprosessin tehostamiseksi.
Tulokset osoittivat, että työpajat olivat hyödyllisiä yhteistyön ja palvelun kehittämisessä. Johtopäätöksenä todettiin, että yhteiskehittäminen vahvistaa kumppanuutta ja parantaa palvelun laatua. Kehittämisehdotuksina esitettiin työpajojen jatkamista ja laajentamista muihin palveluihin sekä tiiviimpää yhteistyötä asiakkaan kanssa. Lisäksi pohdittiin toimintatavan laajentamista myös muille toimialoille, joissa palvelua tuotetaan in-house yhtiöiden toimesta.
Asiasanat: kumppanuus, yhteiskehittäminen, palveluliiketoiminta, in-house