IT kehittämisprosessi : saapuvan laskun täsmäytysprosessi IT-näkökulmasta
Peltonen, Laura (2025)
Peltonen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tarkastella Konsernin saapuvan laskun täsmäytysprosessia, tuoda prosessissa havaitut kehityskohteet esiin ja tämän avulla sujuvoittaa saapuvan laskun täsmäytysprosessia. Nykytilan avaamisen ja kehitysideoiden sekä uusien toimintatapojen esittelyn lisäksi tavoitteena oli tunnistaa prosessin haasteita ja se, kuinka kehitysideat tukevat näistä haasteista eroon pääsemistä.
Tässä opinnäytetyössä ei esitellä yhtä järjestelmää vaan tuodaan esiin, miten Konsernissa saapuvan laskun täsmäytysprosessi on tehty eri järjestelmien avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa, koska tavoitteena oli kehittää ja parantaa olemassa olevaa prosessia.
Opinnäytetyö osoittaa, että prosessissa on aikaa vieviä haasteita, kun tilatut operaattoriraportit ovat eri sisällöllisiä. Opinnäytetyön tuotoksena Konserni sai käyttöönsä kehitysehdotuksen uudesta toimintatavasta saapuvan laskun täsmäytysprosessiin. Uusi toimintatapa sujuvoittaisi työprosessia, säästäisi työaikaa ja vähentäisi kuormitusta tiimissä.
Tässä opinnäytetyössä ei esitellä yhtä järjestelmää vaan tuodaan esiin, miten Konsernissa saapuvan laskun täsmäytysprosessi on tehty eri järjestelmien avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa, koska tavoitteena oli kehittää ja parantaa olemassa olevaa prosessia.
Opinnäytetyö osoittaa, että prosessissa on aikaa vieviä haasteita, kun tilatut operaattoriraportit ovat eri sisällöllisiä. Opinnäytetyön tuotoksena Konserni sai käyttöönsä kehitysehdotuksen uudesta toimintatavasta saapuvan laskun täsmäytysprosessiin. Uusi toimintatapa sujuvoittaisi työprosessia, säästäisi työaikaa ja vähentäisi kuormitusta tiimissä.