Itseohjautuvan tiimin tukiroolien kehittäminen
Marttila, Veikko (2025)
Marttila, Veikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konkreettisia työkaluja pankin x taustatehtävien henkilöstön ammatillisen kehittymisen tueksi. Työn tarkoituksena oli tarkastella tiimin tukiroolien toimintaa sekä ulkopuolisesta näkökulmasta että tukirooleissa itse toimien. Työ hyödyttää toimeksiantajaa tarjoamalla käytännönläheisiä ratkaisuja henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja tukiroolien toiminnan tehostamiseen.
Kehittämistehtävänä oli havainnoida tiimin tukiroolien toimintaa ja tunnistaa kehityskohteita, jotka edistävät itseohjautuvan tiimin toimintaa. Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena neljän viikon ajanjaksolla, jonka aikana reflektoitiin päivittäistä toimintaa ja analysoitiin viikoittain esiin nousseita ilmiöitä. Päiväkirjan pohjalta tunnistettiin keskeisiä teemoja, kuten substanssiosaamisen kasvun mahdollistaminen, fasilitointitaidot sekä oivalluttava auttaminen.
Työn tietoperusta koostui sähköisistä lähteistä ja ammattikirjallisuudesta, jotka tukivat analyysia ja auttoivat syventämään ymmärrystä tiimin tukiroolien kehittämisestä. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa itseohjautuvuutta, fasilitoinnin merkitystä sekä auttamisprosessien vaikutusta osaamisen kasvuun.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat kaksi ohjeistusta. Ensimmäinen luotiin auttajaroolin tueksi, ja sen tarkoituksena on edistää autettavan substanssiosaamisen kasvua ja vähentää pitkällä aikavälillä auttamistilanteiden tarvetta. Toinen luotiin fasilitaattorin roolin vahvistamiseksi ja sen on määrä tarjota varmuutta ja tukea fasilitointiin. Ohjeistukset vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin ja ne tukevat henkilöstöä tiimi- ja yksilötasolla.
Tulokset osoittavat, että tukiroolien kehittäminen voi merkittävästi edistää itseohjautuvan tiimin toimintaa ja henkilöstön osaamisen kasvua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oivalluttavan auttamisen ja fasilitointitaitojen vahvistaminen ovat keskeisiä tekijöitä niin tiimin, kuin yksilönkin toiminnan kehittämisessä. Kehittämisehdotuksena suositellaan ohjeistusten laajempaa jalkauttamista, sekä henkilöstön koulutusta tukemaan itseohjautuvuutta ja fasilitointia.
Kehittämistehtävänä oli havainnoida tiimin tukiroolien toimintaa ja tunnistaa kehityskohteita, jotka edistävät itseohjautuvan tiimin toimintaa. Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena neljän viikon ajanjaksolla, jonka aikana reflektoitiin päivittäistä toimintaa ja analysoitiin viikoittain esiin nousseita ilmiöitä. Päiväkirjan pohjalta tunnistettiin keskeisiä teemoja, kuten substanssiosaamisen kasvun mahdollistaminen, fasilitointitaidot sekä oivalluttava auttaminen.
Työn tietoperusta koostui sähköisistä lähteistä ja ammattikirjallisuudesta, jotka tukivat analyysia ja auttoivat syventämään ymmärrystä tiimin tukiroolien kehittämisestä. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa itseohjautuvuutta, fasilitoinnin merkitystä sekä auttamisprosessien vaikutusta osaamisen kasvuun.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat kaksi ohjeistusta. Ensimmäinen luotiin auttajaroolin tueksi, ja sen tarkoituksena on edistää autettavan substanssiosaamisen kasvua ja vähentää pitkällä aikavälillä auttamistilanteiden tarvetta. Toinen luotiin fasilitaattorin roolin vahvistamiseksi ja sen on määrä tarjota varmuutta ja tukea fasilitointiin. Ohjeistukset vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin ja ne tukevat henkilöstöä tiimi- ja yksilötasolla.
Tulokset osoittavat, että tukiroolien kehittäminen voi merkittävästi edistää itseohjautuvan tiimin toimintaa ja henkilöstön osaamisen kasvua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oivalluttavan auttamisen ja fasilitointitaitojen vahvistaminen ovat keskeisiä tekijöitä niin tiimin, kuin yksilönkin toiminnan kehittämisessä. Kehittämisehdotuksena suositellaan ohjeistusten laajempaa jalkauttamista, sekä henkilöstön koulutusta tukemaan itseohjautuvuutta ja fasilitointia.