Turvamyyjä turvallisuusalan toimijana; case-tutkielma turvamyyjistä vähittäiskaupan toimialalla-kehitysprojektin raportti
Tanttu, Janne (2025)
Tanttu, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247506
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu osaamisen näyttönä hyödyntäen Aalto Pro turvallisuusjohdon koulutusohjelmaan tehtyä kehitysprojektia ja siitä syntynyttä raporttia. Edellä mainittu kehitysprojekti on osa aiemmin suorittamaani turvallisuusjohdon koulutusohjelman opintokokonaisuutta ja se on valmistunut vuonna 2020. Alkuperäinen opinnäytetyö on tehty Aalto Pro:n osaamisvaatimusten ja kriteerien mukaisesti sekä se on laadittu Aalto EE:n opinnäytetyöpohjalle. Alkuperäinen kehitysprojektin raportti on saatavilla oheisesta linkistä https://www.aal-toee.fi/media/aalto-ee-publications/tjk/tanttu-janne-turvamyyja-turvallisuusalan-toimijana-tjk-16-aalto-pro.pdf, jonka lisäksi se on liitetty osaksi tätä opinnäytetyötä.
Tässä tiivistelmässä keskitytään osaamisen näytön prosessin kuvaamiseen Laurea-ammattikorkeakoulun kriteerien mukaisesti hyödyntäen edellä mainittua materiaalia. Tiivistelmän lopuksi kuvaan omia kokemuksiani opinnäytetyön suorittaminen osaamisen näyttönä.
Aluksi lähetin kehitysprojektin raportin opettajille tarkasteltavaksi ja hyväksyttäväksi näyttö-tilaisuudessa käytettäväksi näyttöaineistoksi. Kehitysprojektin raportti katsottiin soveltuvaksi opinnäytetyön näyttöaineistoksi ja jonka pohjalta voisin ryhtyä valmistelemaan näyttötilaisuuteen tarvittavaa materiaalia. Valmisteltavat materiaalit koostuivat esitysmateriaalista näyttötilaisuuteen sekä osaamisanalyysistä, jotka olivat osa näyttöaineistoa.
Näyttötilaisuudessa pidin esitelmän näyttöaineiston pohjalta sekä kävimme arviointikeskustelun näytön vastaanottajien kanssa. Esitysmateriaalissa kuvasin kehittämistyössä hankittua osaamista sekä peilasin ja arvioin kehitysprojektin raporttia suhteessa Laurea-ammattikorkea-koulun opinnäytetyön arviointikriteereihin. Lisäksi esityksessä arvioin näkemystäni kehittämis-projektin sijoittautumista Laurea-ammattikorkeakoulun arviointikriteeristön arviointijanalle siten, että olin tarkastellut jokaista arviointikriteeriä erikseen.
Näyttötilaisuuden jälkeen sain ohjeen kirjoittaa kypsyysnäytteen, jonka sisällössä oli kuvattu opinnäytetyön näyttöprosessia. Näyttöprosessiin sisältyi myös tämän opinnäytetyön näyttöä kuvaavan tiivistelmän kirjoittaminen sekä lopulta opinnäytetyön julkaiseminen Theseuksessa.
Opinnäytetyön suorittaminen osaamisen näyttönä oli saamieni ohjeiden perusteella hyvin tehokas ja opintoihini sekä työtilanteeseeni sopiva tapa suorittaa opinnäytetyö. Näyttötilaisuus tarjosi mahdollisuuden esittää kehitysprojektin aikana karttunutta asiantuntemusta ja osoittautui kokonaisuudessaan erittäin myönteiseksi kokemukseksi.
Tässä tiivistelmässä keskitytään osaamisen näytön prosessin kuvaamiseen Laurea-ammattikorkeakoulun kriteerien mukaisesti hyödyntäen edellä mainittua materiaalia. Tiivistelmän lopuksi kuvaan omia kokemuksiani opinnäytetyön suorittaminen osaamisen näyttönä.
Aluksi lähetin kehitysprojektin raportin opettajille tarkasteltavaksi ja hyväksyttäväksi näyttö-tilaisuudessa käytettäväksi näyttöaineistoksi. Kehitysprojektin raportti katsottiin soveltuvaksi opinnäytetyön näyttöaineistoksi ja jonka pohjalta voisin ryhtyä valmistelemaan näyttötilaisuuteen tarvittavaa materiaalia. Valmisteltavat materiaalit koostuivat esitysmateriaalista näyttötilaisuuteen sekä osaamisanalyysistä, jotka olivat osa näyttöaineistoa.
Näyttötilaisuudessa pidin esitelmän näyttöaineiston pohjalta sekä kävimme arviointikeskustelun näytön vastaanottajien kanssa. Esitysmateriaalissa kuvasin kehittämistyössä hankittua osaamista sekä peilasin ja arvioin kehitysprojektin raporttia suhteessa Laurea-ammattikorkea-koulun opinnäytetyön arviointikriteereihin. Lisäksi esityksessä arvioin näkemystäni kehittämis-projektin sijoittautumista Laurea-ammattikorkeakoulun arviointikriteeristön arviointijanalle siten, että olin tarkastellut jokaista arviointikriteeriä erikseen.
Näyttötilaisuuden jälkeen sain ohjeen kirjoittaa kypsyysnäytteen, jonka sisällössä oli kuvattu opinnäytetyön näyttöprosessia. Näyttöprosessiin sisältyi myös tämän opinnäytetyön näyttöä kuvaavan tiivistelmän kirjoittaminen sekä lopulta opinnäytetyön julkaiseminen Theseuksessa.
Opinnäytetyön suorittaminen osaamisen näyttönä oli saamieni ohjeiden perusteella hyvin tehokas ja opintoihini sekä työtilanteeseeni sopiva tapa suorittaa opinnäytetyö. Näyttötilaisuus tarjosi mahdollisuuden esittää kehitysprojektin aikana karttunutta asiantuntemusta ja osoittautui kokonaisuudessaan erittäin myönteiseksi kokemukseksi.