Pienyritysten asiakastyytyväisyyden parantaminen Salesforce CRM-järjestelmän avulla
Lintunen, Briina (2025)
Lintunen, Briina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää laajalti asiakkuudenhallintaa ja markkinoinnin kohdistamista Salesforce CRM-järjestelmän avulla eri asiakasryhmille. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakkuudenhallinta ja markkinoinnin kohdistamista eri asiakasryhmiin. Opinnäytetyö kohdistettiin pienyrityksille, jotka haluavat kehittää asiakkuudenhallintaa, tehostaa markkinointia ja parantaa asiakaspalvelua.
Opinnäytetyössä tuotiin esille myös asiakashoitomallien sekä asiakaslojaliteetin merkitystä pienyrityksen liiketoimintaan. Työssä käsiteltiin asiakkuuden elinkaariarvoa ja tuotiin esille markkinoin näkökulma sekä tutustuttiin CRMjärjestelmän käyttöön. Lopuksi tehtiin ohje pienyritykselle Salesforce CRMasiakkuudenhallintajärjestelmän demoversiolla. Tuloksena on kokonaisuudessaan asiakkuudenhallinnan informatiivinen ohje pienyrityksille. Opinnäytetyössä tuotiin esiin pienyritykselle arvokkaita vinkkejä asiakkuudenhallintaan sekä markkinointiin.
Pienyritykset, joilla on pysyviä vakioasiakkaita ja haluavat keskittyä asiakkuuksien hallinointiin, hyötyvät opinnäytetyöstä eniten. Opinnäytetyössä tekijä pohti järjestelmän käyttöä, sen etuja ja kulmakiviä Salesforcen entisenä loppukäyttäjänä. Pienyrityksien lisäksi opinnäytetyössä esitetty tietopohja pätevät myös suurempiin yrityksiin. Opinnäytetyötä voidaan siten pitää yleispätevänä.
Opinnäytetyössä tuotiin esille myös asiakashoitomallien sekä asiakaslojaliteetin merkitystä pienyrityksen liiketoimintaan. Työssä käsiteltiin asiakkuuden elinkaariarvoa ja tuotiin esille markkinoin näkökulma sekä tutustuttiin CRMjärjestelmän käyttöön. Lopuksi tehtiin ohje pienyritykselle Salesforce CRMasiakkuudenhallintajärjestelmän demoversiolla. Tuloksena on kokonaisuudessaan asiakkuudenhallinnan informatiivinen ohje pienyrityksille. Opinnäytetyössä tuotiin esiin pienyritykselle arvokkaita vinkkejä asiakkuudenhallintaan sekä markkinointiin.
Pienyritykset, joilla on pysyviä vakioasiakkaita ja haluavat keskittyä asiakkuuksien hallinointiin, hyötyvät opinnäytetyöstä eniten. Opinnäytetyössä tekijä pohti järjestelmän käyttöä, sen etuja ja kulmakiviä Salesforcen entisenä loppukäyttäjänä. Pienyrityksien lisäksi opinnäytetyössä esitetty tietopohja pätevät myös suurempiin yrityksiin. Opinnäytetyötä voidaan siten pitää yleispätevänä.