Myyntiprosessin kehittäminen taloyhtiömyyntiin
Kuha, Raimo (2025)
Kuha, Raimo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298119
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee myyntiprosessin kehittämistä taloyhtiömyynnissä. Taloyhtiöiden hankintaprosessi eroaa perinteisestä B2B- ja B2C-myynnistä, sillä päätöksenteko on usein kollektiivista ja pitkäkestoista. Työn tavoitteena oli tunnistaa keskeiset haasteet ja kehityskohteet myyntiprosessissa sekä ehdottaa ratkaisuja prosessin tehostamiseksi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivisella lähestymistavalla, ja aineistonkeruu suoritettiin kyselytutkimuksella. Kohderyhmään kuuluivat isännöitsijät, taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat ja myyntihenkilöt. Kyselyssä käsiteltiin päätöksentekoprosessin vaiheita, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä myyntihenkilöstön roolia ja vuorovaikutusta päätöksenteossa. Tulokset osoittivat, että taloyhtiöiden päätöksentekoprosessi on hidas ja monimutkainen. Keskeisiä haasteita ovat hintakeskeisyys, vaikeudet tarjousten vertailussa ja osapuolten välisen viestinnän puutteet. Erityisesti isännöitsijät ja hallituksen puheenjohtajat kokivat tarjousten vertailun vaikeaksi, sillä tiedot eivät aina olleet yhdenmukaisia. Myyntihenkilöille puolestaan haasteina olivat pitkät päätöksentekoajat ja hallitusten päättämättömyys. Myyntiprosessin kehittämiseksi työssä suositellaan tarjouspohjien standardointia, viestinnän selkeyttämistä sekä myyntihenkilöstön asiantuntijaroolin vahvistamista. Suorat tapaamiset hallitusten kanssa ja selkeämmät myyntimateriaalit voisivat nopeuttaa päätöksentekoa ja parantaa yhteistyötä osapuolten välillä. Tutkimuksen löydöksiä voidaan hyödyntää strategisessa myynnin kehittämisessä ja myyntihenkilöstön koulutuksessa erityisesti kiinteistöpalvelualalla.