Häiden kutsukorttien graafinen suunnittelu - Apuna palvelumuotoilun menetelmät
Pöyry, Sini (2025)
Pöyry, Sini
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on häiden kutsukorttien graafinen suunnittelu. Kutsukorttien suunnitteluprosessissa hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä. Tavoitteena on syventää graafisen suunnittelun osaamista ja soveltaa sitä käytännössä hääalalle, sekä esittää, kuinka palvelumuotoilun menetelmiä voi käyttää muotoiluprosessin tukena. Tarkoituksena on luoda kolme käyttökelpoista ja helposti muokattavaa kutsukorttipohjaa, jotka pohjautuvat graafisen suunnittelun periaatteisiin sekä hääalan trendeihin.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka toimeksiantajana on opinnäytetyön tekijä. Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osaan. Ensimmäiseen osuuteen on koottu opinnäytetyön tietoperusta, jossa käsitellään graafisen suunnittelun erityispiirteitä hääalalla sekä työssä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä. Lisäksi hääalaa tarkastellaan trendi- ja kilpailija-analyysin kautta. Opinnäytetyön toinen osa käsittelee kehitystyötä eli kutsukorttipohjien muotoiluprosessia aina ideoinnista valmiiseen tuotteeseen asti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme käyttäjälähtöisesti suunniteltua kutsukorttipohjaa, jotka koostettiin graafisen suunnittelun periaatteiden sekä viimeisimpien trendien pohjalta. Kerätyn tietopohjan perusteella todettiin, että asiakkaat arvostavat käsin tehtyjä ja kustomoituja kutsukortteja, jotka tukevat hääjuhlan teemaa ja tunnelmaa. Vaikuttavissa kutsukorteissa tuodaan esille myös hääparin tarinaa ja persoonallisuutta.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka toimeksiantajana on opinnäytetyön tekijä. Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osaan. Ensimmäiseen osuuteen on koottu opinnäytetyön tietoperusta, jossa käsitellään graafisen suunnittelun erityispiirteitä hääalalla sekä työssä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä. Lisäksi hääalaa tarkastellaan trendi- ja kilpailija-analyysin kautta. Opinnäytetyön toinen osa käsittelee kehitystyötä eli kutsukorttipohjien muotoiluprosessia aina ideoinnista valmiiseen tuotteeseen asti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme käyttäjälähtöisesti suunniteltua kutsukorttipohjaa, jotka koostettiin graafisen suunnittelun periaatteiden sekä viimeisimpien trendien pohjalta. Kerätyn tietopohjan perusteella todettiin, että asiakkaat arvostavat käsin tehtyjä ja kustomoituja kutsukortteja, jotka tukevat hääjuhlan teemaa ja tunnelmaa. Vaikuttavissa kutsukorteissa tuodaan esille myös hääparin tarinaa ja persoonallisuutta.