Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Yritys X:n käyttöliittymän suunnittelu palvelumuotoilun keinoin

Kolari, Heidi (2025)

Avaa tiedosto
Kolari_Heidi.pdf (936.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kolari, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028571
Tiivistelmä
Asiakkaiden palvelupolku käyttöliittymän käyttöön alkaa jo ennen varsinaista käyttöliittymän käyttöä. Palvelumuotoilun tarkoitus on huomioida asiakkaan kontaktipisteet yritykseen ja sen käyttöliittymään asiakkaan koko palvelupolun ajalta ja kehittää palvelua asiakaskeskeisestä näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen uutta, jo osin käytössä olevaa käyttöliittymää palvelumuotoilun keinoin. Tarkoituksena oli tunnistaa käyttöliittymän tarkoitus, tavoitteet ja kehitettävät asiat. Näiden tunnistamiseksi täytyi erotella käyttöliittymän käyttäjäryhmät ja niiden tarpeet.

Tietoperusta koostui toimeksiantajan, alan ja käyttäjäympäristön kuvauksesta, megatrendeistä ja niiden vaikutuksista, viestinnästä ja informaatiosta teknisessä ympäristössä, käyttöliittymien käytettävyydestä ja käyttäjäystävällisyydestä sekä asiakasymmärryksestä. Tietoperustaa käytettiin myös osana palvelumuotoiluprosessin ensimmäistä vaihetta. Tietoperusta kerättiin omista työelämäkokemuksista, alan kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista. Palvelumuotoiluprosessi tehtiin Tuplatimantti-mallin mukaan. Palvelumuotoiluprosessissa käytettiin erilaisia palvelumuotoilun työkaluja ja havainnoitiin käyttäjäryhmien toiveita ja toimintaa.

Opinnäytetyön tuloksena ehdotettiin toimenpiteiksi ensiksi seurata yleisesti alan megatrendejä ja käyttäjäympäristön muutoksia ennakoivasti. Toiseksi ehdotettiin edesauttaa käyttäjien omatoimisuutta ja haluttua toimintaa käyttäjille sopivalla informaatiolla ja tekstin muotoilulla. Kolmanneksi suositeltiin kehittämään käyttöliittymää niin, että käytettävyys ja toiminnot mahdollistavat käyttäjien tavoitteiden saavuttamisen helposti ja itsenäisesti. Osaa opinnäytetyön aikana havaituista asioista hyödynnettiin jo prosessin aikana käyttöliittymän kehityksessä. Opinnäytetyön tuloksena saatiin toimeksiantajayritykselle tietoutta palvelumuotoilun eduista ja käyttömahdollisuuksista. Toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään tässä opinnäytetyössä esiteltyjä palvelumuotoilutyökaluja kokonaisuudessaan tai yksittäisinä jatkokehittäessä nykyistä käyttöliittymää ja muissa palvelu- ja tuotekehityksissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste