Turun terminaalin nykytila : 5S-menetelmän tarkastelukohdista
Servanto, Daniel (2025)
Servanto, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Matkahuollon Turun terminaalin nykytila 5S-menetelmän tarkastelukohdista, jotka olivat sorteeraus, systematisointi, siivous, standardointi ja seuranta. Terminaalin rajaus, visuaalisuus ja siisteys arvioitiin Matkahuollon ja yhteistyökumppanin työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa syvennyttiin kirjallisuuteen LEAN-johtamisfilosofiasta ja arvoa tuottamattomasta toiminnasta painottaen 5S-menetelmän vaiheita ja menetelmän tuomia taloudellisia hyötyjä. Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Matkahuollon ja yhteistyökumppanin työntekijöille toteutettiin anonyymit verkkokyselyt 17.3.-21.3.2025 aikavälillä.
Kyselyiden tulosten perusteella terminaalin yleinen rajaus ja visuaalisuus koettiin olevan hyvällä tasolla. Kuitenkin terminaalin neljällä alueella koettiin kehitettävää rajauksen ja visuaalisuuden osalta. Alueet aiheuttivat poikkeamia tuotannossa, joista syntyi arvoa tuottamatonta toimintaa. Terminaalissa esiintyi epäsiisteyttä useana päivänä viikossa ja suurin osa vastaajista piti terminaalin tilan riittävyyttä tyydyttävänä. Alle puolet Matkahuollon työntekijöistä koki työvuoroissa olevan määriteltyä aikaa siivoamiselle. Suurin osa työntekijöistä tunsi terminaalin toimintamallit siivouksen ja järjestyksen ylläpitämiseksi. Terminaalissa oli toimintamalleja, jotka eivät olleet kuitenkaan selviä kaikille. Rikkinäisten tai tarpeettomien tavaroiden hävittämisen toimintamalli oli osalle epäselvä. Työntekijät uskoivat Matkahuollon johdon ja esihenkilöiden sitoutuvan 5S-menetelmän käyttämiseen. Suurin osa työntekijöistä koki olevansa valmis sitoutumaan 5S-menentelmän hyödyntämiseen päivittäisessä toiminnassa. Opinnäytetyön tulosten perusteella avattiin tarkastelukohtien kehityskohteet ja huomiot.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Turun terminaalin kehittämisessä osana Matkahuollon strategiaa. Opinnäytetyössä korostuu kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen mahdollisuus arvoa tuottamattoman toiminnan tunnistamisella 5S-menetelmän avulla. Opinnäytetyössä haluttiin myös korostaa työntekijöiden osaamisen hyödyntämistä toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa syvennyttiin kirjallisuuteen LEAN-johtamisfilosofiasta ja arvoa tuottamattomasta toiminnasta painottaen 5S-menetelmän vaiheita ja menetelmän tuomia taloudellisia hyötyjä. Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Matkahuollon ja yhteistyökumppanin työntekijöille toteutettiin anonyymit verkkokyselyt 17.3.-21.3.2025 aikavälillä.
Kyselyiden tulosten perusteella terminaalin yleinen rajaus ja visuaalisuus koettiin olevan hyvällä tasolla. Kuitenkin terminaalin neljällä alueella koettiin kehitettävää rajauksen ja visuaalisuuden osalta. Alueet aiheuttivat poikkeamia tuotannossa, joista syntyi arvoa tuottamatonta toimintaa. Terminaalissa esiintyi epäsiisteyttä useana päivänä viikossa ja suurin osa vastaajista piti terminaalin tilan riittävyyttä tyydyttävänä. Alle puolet Matkahuollon työntekijöistä koki työvuoroissa olevan määriteltyä aikaa siivoamiselle. Suurin osa työntekijöistä tunsi terminaalin toimintamallit siivouksen ja järjestyksen ylläpitämiseksi. Terminaalissa oli toimintamalleja, jotka eivät olleet kuitenkaan selviä kaikille. Rikkinäisten tai tarpeettomien tavaroiden hävittämisen toimintamalli oli osalle epäselvä. Työntekijät uskoivat Matkahuollon johdon ja esihenkilöiden sitoutuvan 5S-menetelmän käyttämiseen. Suurin osa työntekijöistä koki olevansa valmis sitoutumaan 5S-menentelmän hyödyntämiseen päivittäisessä toiminnassa. Opinnäytetyön tulosten perusteella avattiin tarkastelukohtien kehityskohteet ja huomiot.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Turun terminaalin kehittämisessä osana Matkahuollon strategiaa. Opinnäytetyössä korostuu kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen mahdollisuus arvoa tuottamattoman toiminnan tunnistamisella 5S-menetelmän avulla. Opinnäytetyössä haluttiin myös korostaa työntekijöiden osaamisen hyödyntämistä toiminnan kehittämisessä.