Brändin jalkauttaminen myymälätiloihin
Piipponen, Laura (2025)
Piipponen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on tarve kehittää kivijalkamyymälöiden kilpailukykyä muuttuvassa ja nopeatempoisessa markkinaympäristössä, jossa ihmisten ostokäyttäytyminen on siirtynyt kohti arvopohjaista kuluttamista. Työn tavoitteena on tutkia kuinka brändi voidaan jalkauttaa myymälätiloihin siten, että se tukee monikanavaista asiakaskokemusta ja vahvistaa yrityksen brändi-identiteettiä.
Työssä kartoitetaan alan kirjallisuutta, julkaisuja ja käytännön esimerkkejä brändin jalkauttamisesta. Lisäksi haastatellaan alan asiantuntijoita, joilla on kokemusta brändin jalkauttamisesta yrityksen myymälätiloihin. Kerätty tieto analysoidaan, ja sen pohjalta luodaan konsepti, jonka avulla brändin jalkauttamista voi suunnitella myymälätiloihin.
Tuloksena muodostetaan brändin jalkautamisen konseptista prosessikaavio, joka sisältää vaiheet brändin analysoinnista, tilasuunnittelun arvioinnista sekä käytännön toteutuksesta aina tulosten seurantaan. Johtopäätöksissä todetaan, että onnistunut brändin jalkautus myymälätiloihin edellyttää syvällistä ymmärrystä asiakaskokemuksesta, brändin ytimestä ja myymälämuotoilun keinoista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää suunnitellessa ja kehittäessä myymälätiloja.
Työssä kartoitetaan alan kirjallisuutta, julkaisuja ja käytännön esimerkkejä brändin jalkauttamisesta. Lisäksi haastatellaan alan asiantuntijoita, joilla on kokemusta brändin jalkauttamisesta yrityksen myymälätiloihin. Kerätty tieto analysoidaan, ja sen pohjalta luodaan konsepti, jonka avulla brändin jalkauttamista voi suunnitella myymälätiloihin.
Tuloksena muodostetaan brändin jalkautamisen konseptista prosessikaavio, joka sisältää vaiheet brändin analysoinnista, tilasuunnittelun arvioinnista sekä käytännön toteutuksesta aina tulosten seurantaan. Johtopäätöksissä todetaan, että onnistunut brändin jalkautus myymälätiloihin edellyttää syvällistä ymmärrystä asiakaskokemuksesta, brändin ytimestä ja myymälämuotoilun keinoista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää suunnitellessa ja kehittäessä myymälätiloja.