Jäähilelakaisijan suunnittelu
Luhta, Miikka; Still, Kalle (2025)
Luhta, Miikka
Still, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa uusi versio Vileda-jäähilelakaisijasta. Työn tilaajana toimi UTAC Automotive Testing Finland Oy, joka suorittaa rengastestauksia arktisissa olosuhteissa. UTACilla on kaksi erilaista jäähilelakaisijaa, joita käytetään jääradan puhdistamiseen testiolosuhteiden vakioimiseksi. Työ suoritettiin kokonaisuudessaan Oulussa.
Työ aloitettiin perehtymällä tietoihin olemassa olevista jäähilelakaisijoista sekä mittaamalla UTACin testiautoja vastaavia malleja Pörhön Autoliike Oy:n vaihtoautokeskuksessa. Mittauksia seurasi uuden laitteen luonnostelu ja mallinnus käyttäen apuna kynää ja paperia sekä Inventor-mallinnusohjelmaa.
Laitteen materiaali valittiin laatimalla materiaalinvalintataulukko, jossa vertailtiin ja pisteytettiin erilaisten potentiaalisten materiaalien ominaisuuksia. Laitteen suunnittelussa otettiin myös huomioon eri osien ja komponenttien saatavuus.
Työn tuloksena saatiin aikaan kuusi erilaista laitekonseptia. Kuudes ja viimeinen konsepti kehitettiin viidennen pohjalta, mutta se ei ollut vielä riittävän lähellä tilaajan näkemystä. Projekti päädyttiin lopettamaan konseptisuunnitteluvaiheeseen ajan riittämättömyyden takia, eikä piirustuksia ja prototyyppiä näin ollen valmistettu. The objective of this thesis was to design and produce a new version of an ice track sweeper for UTAC Automotive Testing Finland Oy, who specialises in vehicle and tyre testing in cold conditions. They have two different versions of ice track sweepers, which are used to clean the test track to standardise the test conditions.
The first step of the project was to take measurements on cars that correspond to the test cars used by the client. After measuring the cars, it was time to sketch the new device concepts on paper and model some of them using Inventor modelling software.
A material selection table was created to compare and score the properties of different potential materials to choose the right material for the device. The availability of various parts and components was also taken into account when designing the device.
The project resulted in six different device concepts. The sixth and final concept was developed based on the fifth concept, but the client was not yet convinced and would have liked to develop the concept further before it could be built. The project was brought to a close at the conceptual design phase due to lack of time and therefore the drawings and prototype were not completed.
Työ aloitettiin perehtymällä tietoihin olemassa olevista jäähilelakaisijoista sekä mittaamalla UTACin testiautoja vastaavia malleja Pörhön Autoliike Oy:n vaihtoautokeskuksessa. Mittauksia seurasi uuden laitteen luonnostelu ja mallinnus käyttäen apuna kynää ja paperia sekä Inventor-mallinnusohjelmaa.
Laitteen materiaali valittiin laatimalla materiaalinvalintataulukko, jossa vertailtiin ja pisteytettiin erilaisten potentiaalisten materiaalien ominaisuuksia. Laitteen suunnittelussa otettiin myös huomioon eri osien ja komponenttien saatavuus.
Työn tuloksena saatiin aikaan kuusi erilaista laitekonseptia. Kuudes ja viimeinen konsepti kehitettiin viidennen pohjalta, mutta se ei ollut vielä riittävän lähellä tilaajan näkemystä. Projekti päädyttiin lopettamaan konseptisuunnitteluvaiheeseen ajan riittämättömyyden takia, eikä piirustuksia ja prototyyppiä näin ollen valmistettu.
The first step of the project was to take measurements on cars that correspond to the test cars used by the client. After measuring the cars, it was time to sketch the new device concepts on paper and model some of them using Inventor modelling software.
A material selection table was created to compare and score the properties of different potential materials to choose the right material for the device. The availability of various parts and components was also taken into account when designing the device.
The project resulted in six different device concepts. The sixth and final concept was developed based on the fifth concept, but the client was not yet convinced and would have liked to develop the concept further before it could be built. The project was brought to a close at the conceptual design phase due to lack of time and therefore the drawings and prototype were not completed.