Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Ehtapinta Oy:lle
Isopahkala, Olli (2025)
Isopahkala, Olli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ehtapinta Oy:lle. Ehtapinta on Oulun alueella toimintaansa aloitteleva kylpyhuonehuoltoja tekevä yritys. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin kirjallista markkinoinnin suunnitelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Ehtapinnalle konkreettinen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka pyrkii kustannustehokkuuteen. Suunnitelman oli tarkoitus kehittää asiakashankintaprosessia ja kasvattaa toimeksiantajayrityksen tunnettuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallin mukaisesti niin, että teoria ja käytäntö vuorottelivat läpi työn. Digitaalisen markkinointisuunnitelman runko perustui PR Smithin kehittämään SOSTAC-malliin, joka on tarkoitettu markkinoinnin suunnitteluun. Lähdeaineistona käytettiin alan ajankohtaista kirjallisuutta, verkkolähteitä, sekä toimeksiantajayrityksen edustajilta saatua tietoa yrityksen toiminnasta, markkinoinnista ja asiakkaista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Ehtapinnalle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka auttaa toimeksiantajayritystä toteuttamaan ja kehittämään digitaalista markkinointiaan johdonmukaisesti. Tehty suunnitelma sisältää tilanneanalyysin, johon kuuluu analyysi Ehtapinnan markkinoinnin nykytilasta, asiakasanalyysi, sekä kilpailutilanteen analyysi. Suunnitelmassa on määritelty Ehtapinnan digitaalisen markkinoinnin mitattavat tavoitteet, strategia ja taktiikat sekä toimenpiteet. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma sisältää seurantaosion, johon kuuluu myös Ehtapinnalle luovutettava, muokattava ja täydennettävä julkaisukalenteri.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka syntyi opinnäytetyön tuloksena, vaatii jatkuvaa kehittämistä, jotta se pysyy ajan tasalla. Jatkossa suunnitelmaa voi tarkentaa esimerkiksi asiakaspalautekyselyillä, joilla asiakasymmärrys kasvaa. Kun markkinointi osataan kohdentaa oikeassa muodossa oikeille kohderyhmille, se tuottaa parhaan tuloksen.
Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallin mukaisesti niin, että teoria ja käytäntö vuorottelivat läpi työn. Digitaalisen markkinointisuunnitelman runko perustui PR Smithin kehittämään SOSTAC-malliin, joka on tarkoitettu markkinoinnin suunnitteluun. Lähdeaineistona käytettiin alan ajankohtaista kirjallisuutta, verkkolähteitä, sekä toimeksiantajayrityksen edustajilta saatua tietoa yrityksen toiminnasta, markkinoinnista ja asiakkaista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Ehtapinnalle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka auttaa toimeksiantajayritystä toteuttamaan ja kehittämään digitaalista markkinointiaan johdonmukaisesti. Tehty suunnitelma sisältää tilanneanalyysin, johon kuuluu analyysi Ehtapinnan markkinoinnin nykytilasta, asiakasanalyysi, sekä kilpailutilanteen analyysi. Suunnitelmassa on määritelty Ehtapinnan digitaalisen markkinoinnin mitattavat tavoitteet, strategia ja taktiikat sekä toimenpiteet. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma sisältää seurantaosion, johon kuuluu myös Ehtapinnalle luovutettava, muokattava ja täydennettävä julkaisukalenteri.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka syntyi opinnäytetyön tuloksena, vaatii jatkuvaa kehittämistä, jotta se pysyy ajan tasalla. Jatkossa suunnitelmaa voi tarkentaa esimerkiksi asiakaspalautekyselyillä, joilla asiakasymmärrys kasvaa. Kun markkinointi osataan kohdentaa oikeassa muodossa oikeille kohderyhmille, se tuottaa parhaan tuloksen.