Asiakaspalvelun saatavuuden ja laadun vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Rintanen, Susanna (2025)
Rintanen, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089992
Tiivistelmä
Asiakaspalvelun merkitys verkkokaupassa on muuttunut koko ajan merkittävämmäksi verkkokauppojen ja niiden käytön yleistyessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan asiakaspalvelun laadun ja saatavuuden vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, sekä tärkeimpien asiakaspalvelukanavien kartoitus. Tavoitteena oli saada selkeä käsitys verkkokauppojen asiakaspalvelun nykytilasta, kehittämismahdollisuuksista ja tekoälyn vaikutuksista.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppojen asiakaspalvelua, asiakaspalvelukanavia ja tekoälytyökaluja kokonaisuudessaan. Työssä käsitellään myös tekoälyn vaikutusta verkkokauppojen asiakaspalvelussa, mikä tuo työlle uutuusarvoa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kyselyä ja tuloksena saatiin selkeä käsitys verkkokauppojen asiakaspalvelun tärkeimmistä osa-alueista, asiakaspalvelukanavista ja tekoälyyn kohdistuvista ajatuksista. Tuloksista voidaan päätellä, että verkkokauppojen hyvät toiminnallisuudet, sekä asiakaspalvelun laatu ja saatavuus ovat verkkokaupan asiakaspalvelun tärkeimpiä ominaisuuksia.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppojen asiakaspalvelua, asiakaspalvelukanavia ja tekoälytyökaluja kokonaisuudessaan. Työssä käsitellään myös tekoälyn vaikutusta verkkokauppojen asiakaspalvelussa, mikä tuo työlle uutuusarvoa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kyselyä ja tuloksena saatiin selkeä käsitys verkkokauppojen asiakaspalvelun tärkeimmistä osa-alueista, asiakaspalvelukanavista ja tekoälyyn kohdistuvista ajatuksista. Tuloksista voidaan päätellä, että verkkokauppojen hyvät toiminnallisuudet, sekä asiakaspalvelun laatu ja saatavuus ovat verkkokaupan asiakaspalvelun tärkeimpiä ominaisuuksia.