Alkumarkkinoinnin rooli yhteisön rakentamisessa : case Kissakahvila Mirri Oy
Laineste, Iris (2025)
Laineste, Iris
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311200
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää ennakkomarkkinoinnin vaikutusta uuden kahvilan yhteisön luomiseen. Työ keskittyi Kissakahvila Mirri Oy:n perustamisvaiheeseen ja sen markkinointitoimenpiteisiin. Työssä tarkasteltiin erityisesti digitaalisen markkinoinnin roolia asiakasuskollisuuden ja yhteisön rakentamisessa.
Työ toteutettiin kehittämistyön menetelmällä, jossa hyödynnettiin asiakaskyselyä ja havainnointia. Aineistoa kerättiin ennen kahvilan avaamista ja sen alkuvaiheessa. Tietopohjana käytettiin markkinointiviestinnän ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan käsitteitä.
Työn tulokseksi saatiin, että ennakkomarkkinointi vaikutti merkittävästi asiakasvirran ja yhteisön luomiseen erityisesti somen kautta. Markkinointitoimenpiteet, kuten tarinankerronta ja asiakasosallistaminen, olivat keskeisiä tekijöitä yhteisön syntymisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää pienyritysten ennakkomarkkinointistrategioiden kehittämisessä ja yhteisön luomisessa kahvila- ja ravintola-alalla.
Työ toteutettiin kehittämistyön menetelmällä, jossa hyödynnettiin asiakaskyselyä ja havainnointia. Aineistoa kerättiin ennen kahvilan avaamista ja sen alkuvaiheessa. Tietopohjana käytettiin markkinointiviestinnän ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan käsitteitä.
Työn tulokseksi saatiin, että ennakkomarkkinointi vaikutti merkittävästi asiakasvirran ja yhteisön luomiseen erityisesti somen kautta. Markkinointitoimenpiteet, kuten tarinankerronta ja asiakasosallistaminen, olivat keskeisiä tekijöitä yhteisön syntymisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää pienyritysten ennakkomarkkinointistrategioiden kehittämisessä ja yhteisön luomisessa kahvila- ja ravintola-alalla.