Johtajuuden ja markkinointitoimintojen kehittäminen muuttuvassa B2B-ympäristössä
Löfberg, Liina (2025)
Löfberg, Liina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää itsensä johtamista ja markkinoinnin johtamista globaalissa B2B-teollisuusyrityksessä, jossa toimeksiantajana toimi Suomessa toimiva tukkukauppa. Työn tarkoituksena oli tuottaa hyötyä toimeksiantajalle parantamalla markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä sekä organisaation sisäisiä toimintaprosesseja vastaamaan digitalisaation ja asiakaskäyttäytymisen muutoksia. Kehittämistehtävänä oli tarkastella omaa johtajuutta arjen työssä ja etsiä keinoja parantaa stressinhallintaa, ajanhallintaa ja vuorovaikutusta tiimin sekä sidosryhmien kanssa.
Työn tietoperusta pohjautui B2B-markkinoinnin muutokseen, asiakaskokemuksen merkitykseen, digitalisaation vaikutuksiin ostokäyttäytymisessä sekä itsensä johtamisen ja muutosjohtamisen teemoihin. Viitekehys tuki johtajuuden kehittämistä erityisesti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä, jossa organisaation sisäinen yhteistyö ja viestintä korostuvat.
Menetelmänä käytettiin autoetnografista tutkimusta, jossa keräsin aineistoa päivittäisillä työpäiväkirjamerkinnöillä kahdeksan viikon ajan tammikuusta helmikuuhun 2025, ja analysoin viikoittain nousseita teemoja suhteessa teoriaan. Reflektiivinen ote mahdollisti syvällisen ymmärryksen omista toimintamalleista ja niiden vaikutuksesta työyhteisöön.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että stressinhallinnan kehittäminen ja oman työotteen rauhoittaminen paransivat työskentelyä merkittävästi. Lisäksi itsensä johtamisen taidot, kuten ajanhallinta ja priorisointi, vaikuttivat positiivisesti sekä omaan että tiimin työhyvinvointiin. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö tiivistyi ja markkinoinnin prosessit selkeytyivät. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tietoinen itsensä johtaminen tukee esihenkilötyössä jaksamista ja auttaa kehittämään organisaation toimintaa johdonmukaisemmin. Kehittämisehdotuksena esitetään systemaattisen stressinhallinnan jatkamista, tiimin sisäisen viestinnän vahvistamista ja säännöllisen reflektion hyödyntämistä osana omaa työotetta. Lisäksi markkinoinnin ja viestinnän toimintojen kehittämistä suositellaan jatkettavaksi prosessien jatkuvalla arvioinnilla ja yhteistyön tiivistämisellä muiden sidosryhmien kanssa.
Työn tietoperusta pohjautui B2B-markkinoinnin muutokseen, asiakaskokemuksen merkitykseen, digitalisaation vaikutuksiin ostokäyttäytymisessä sekä itsensä johtamisen ja muutosjohtamisen teemoihin. Viitekehys tuki johtajuuden kehittämistä erityisesti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä, jossa organisaation sisäinen yhteistyö ja viestintä korostuvat.
Menetelmänä käytettiin autoetnografista tutkimusta, jossa keräsin aineistoa päivittäisillä työpäiväkirjamerkinnöillä kahdeksan viikon ajan tammikuusta helmikuuhun 2025, ja analysoin viikoittain nousseita teemoja suhteessa teoriaan. Reflektiivinen ote mahdollisti syvällisen ymmärryksen omista toimintamalleista ja niiden vaikutuksesta työyhteisöön.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että stressinhallinnan kehittäminen ja oman työotteen rauhoittaminen paransivat työskentelyä merkittävästi. Lisäksi itsensä johtamisen taidot, kuten ajanhallinta ja priorisointi, vaikuttivat positiivisesti sekä omaan että tiimin työhyvinvointiin. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö tiivistyi ja markkinoinnin prosessit selkeytyivät. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tietoinen itsensä johtaminen tukee esihenkilötyössä jaksamista ja auttaa kehittämään organisaation toimintaa johdonmukaisemmin. Kehittämisehdotuksena esitetään systemaattisen stressinhallinnan jatkamista, tiimin sisäisen viestinnän vahvistamista ja säännöllisen reflektion hyödyntämistä osana omaa työotetta. Lisäksi markkinoinnin ja viestinnän toimintojen kehittämistä suositellaan jatkettavaksi prosessien jatkuvalla arvioinnilla ja yhteistyön tiivistämisellä muiden sidosryhmien kanssa.