Maksuvaikeuksien syyt ajoneuvorahoituksessa
Khan, Sabauun (2025)
Khan, Sabauun
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää maksuvaikeuksien yleisimpiä syitä ajoneuvorahoituksessa ja tuottaa rahoitusyhtiölle käytännönläheistä tietoa asiakastilanteista, jotta maksukykyä voidaan arvioida ja tukea paremmin. Työ tehtiin yhteistyössä yhteistyöyrityksen kanssa, ja sen kohderyhmänä olivat yrityksen maksuhelpotusta hakeneet yksityisasiakkaat.
Kehittämistehtävänä oli analysoida asiakkaiden esittämiä perusteluita maksuhelpotuksille ja luokitella ne laadullisen sisällönanalyysin avulla syykategorioihin. Teoreettinen viitekehys koostui ajankohtaisista tutkimuksista maksuvaikeuksien yhteiskunnallisista ja taloudellisista syistä, kuten inflaatiosta, työttömyydestä ja tulojen epävakaudesta.
Tutkimusaineisto koostui 319 asiakkaan vapaamuotoisesta viestistä, joissa he perustelivat maksuhelpotuspyyntöään. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, ja tulokset esitettiin myös määrällisesti. Yleisimmät syykategoriat olivat tulojen pienentyminen, työtilanteen muutos, elämäntilanteen kriisi, yllättävät menot, maailman tapahtumat sekä vanhempainvapaa. Tulokset osoittivat, että maksuvaikeudet syntyvät useimmiten useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta eikä vain yksittäisestä syystä.
Johtopäätöksissä korostettiin asiakaslähtöisyyden, ennaltaehkäisevän viestinnän ja joustavien maksujärjestelyjen merkitystä. Rahoitusyhtiöiden tulisi kehittää prosessejaan niin, että asiakkaiden maksukykyä voidaan tukea jo ennen maksuhäiriöiden syntymistä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää asiakasviestinnän, riskienhallinnan ja asiakaspalvelun kehittämisessä.
Kehittämistehtävänä oli analysoida asiakkaiden esittämiä perusteluita maksuhelpotuksille ja luokitella ne laadullisen sisällönanalyysin avulla syykategorioihin. Teoreettinen viitekehys koostui ajankohtaisista tutkimuksista maksuvaikeuksien yhteiskunnallisista ja taloudellisista syistä, kuten inflaatiosta, työttömyydestä ja tulojen epävakaudesta.
Tutkimusaineisto koostui 319 asiakkaan vapaamuotoisesta viestistä, joissa he perustelivat maksuhelpotuspyyntöään. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, ja tulokset esitettiin myös määrällisesti. Yleisimmät syykategoriat olivat tulojen pienentyminen, työtilanteen muutos, elämäntilanteen kriisi, yllättävät menot, maailman tapahtumat sekä vanhempainvapaa. Tulokset osoittivat, että maksuvaikeudet syntyvät useimmiten useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta eikä vain yksittäisestä syystä.
Johtopäätöksissä korostettiin asiakaslähtöisyyden, ennaltaehkäisevän viestinnän ja joustavien maksujärjestelyjen merkitystä. Rahoitusyhtiöiden tulisi kehittää prosessejaan niin, että asiakkaiden maksukykyä voidaan tukea jo ennen maksuhäiriöiden syntymistä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää asiakasviestinnän, riskienhallinnan ja asiakaspalvelun kehittämisessä.