Varaosavaraston kehittäminen
Juntunen, Otto (2025)
Juntunen, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411789
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin varaosavaraston kehitysprojekti Syklo Oy:n Oulun jätteiden lajittelulaitokselle. Tavoitteena oli luoda hyvää järjestystä ylläpitävät ja kunnossapidon toimintaa paremmin tukevat toimintamallit varaosavaraston ylläpitämisessä.
Työ aloitettiin kartoittamalla varaosavaraston hoitoon liittyviä haasteita ja keskustelemalla niistä laitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön kanssa. Kunnossapidon näkökulmasta esiin nousi huoli varaosien löytymisestä laiterikkotilanteessa, jolloin tuotanto pitäisi pystyä mahdollisimman ripeästi saattamaan jälleen käyntiin. Yhteisiä nimittäjiä ongelmien syille löytyi niin varaston epäjärjestyksestä kuin tietojärjestelmän epäajantasaisuudesta ja puuttuvista yhteisistä toimintamalleista.
Haasteiden ratkaisemiseksi mietittiin kehitysideoita, joihin apua haettiin alan kirjallisuudesta. Varaosavarastoa lähdettiin kehittämään parantamalla sen järjestystä, sujuvoittamalla varastoprosessia sekä yhtenäistämällä toimintatapoja. Lisäksi ohessa parannettiin työ- ja paloturvallisuutta.
Varaston järjestystä parannettiin sijoittamalla varaosat siten, että eniten tarvittavat olisivat helposti saatavilla. Lisäksi tilankäyttöä tehostettiin tiivistämällä tavaroita kuormalavahyllyillä, kuitenkin pitäen laitekohtaiset varaosat lähellä toisiaan selkeyden vuoksi. Työturvallisuutta parannettiin vaihtamalla kaikki kuormalavahyllyn lavat standardin mukaisiin. Lavakauluksilla sekä kuormaliinoilla varmistettiin kuorman sidonta lavoilla. Varastoprosessia sujuvoitettiin lisäämällä opasteita ja tekemällä aluerajauksia muun muassa saapuvan ja vastaanotetun tavaran erottamiseksi. Aluerajauksia tehdessä huomiotiin vapaa pääsy sammutuskaluston luo.
Uusilla hyllypaikkamerkinnöillä, inventaariolla ja tietojärjestelmän päivityksillä varmistettiin varaosien löytyminen varastosta mahdollisimman helposti. Varastokirjausten sujuvoittamiseksi hyödynnettiin Novi-kunnossapitojärjestelmän mahdollistamaa QR-koodijärjestelmää. Lopuksi tehdyistä muutoksista ja tietojärjestelmän käytöstä luotiin ohjeistus yhteisen toimintatavan mahdollistamiseksi. Muutosten myötä varaosat ovat löytyneet helpommin huoltoja ja korjauksia varten sekä tietojärjestelmä on pysynyt paremmin ajan tasalla varastokirjausten osalta.
Työ aloitettiin kartoittamalla varaosavaraston hoitoon liittyviä haasteita ja keskustelemalla niistä laitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön kanssa. Kunnossapidon näkökulmasta esiin nousi huoli varaosien löytymisestä laiterikkotilanteessa, jolloin tuotanto pitäisi pystyä mahdollisimman ripeästi saattamaan jälleen käyntiin. Yhteisiä nimittäjiä ongelmien syille löytyi niin varaston epäjärjestyksestä kuin tietojärjestelmän epäajantasaisuudesta ja puuttuvista yhteisistä toimintamalleista.
Haasteiden ratkaisemiseksi mietittiin kehitysideoita, joihin apua haettiin alan kirjallisuudesta. Varaosavarastoa lähdettiin kehittämään parantamalla sen järjestystä, sujuvoittamalla varastoprosessia sekä yhtenäistämällä toimintatapoja. Lisäksi ohessa parannettiin työ- ja paloturvallisuutta.
Varaston järjestystä parannettiin sijoittamalla varaosat siten, että eniten tarvittavat olisivat helposti saatavilla. Lisäksi tilankäyttöä tehostettiin tiivistämällä tavaroita kuormalavahyllyillä, kuitenkin pitäen laitekohtaiset varaosat lähellä toisiaan selkeyden vuoksi. Työturvallisuutta parannettiin vaihtamalla kaikki kuormalavahyllyn lavat standardin mukaisiin. Lavakauluksilla sekä kuormaliinoilla varmistettiin kuorman sidonta lavoilla. Varastoprosessia sujuvoitettiin lisäämällä opasteita ja tekemällä aluerajauksia muun muassa saapuvan ja vastaanotetun tavaran erottamiseksi. Aluerajauksia tehdessä huomiotiin vapaa pääsy sammutuskaluston luo.
Uusilla hyllypaikkamerkinnöillä, inventaariolla ja tietojärjestelmän päivityksillä varmistettiin varaosien löytyminen varastosta mahdollisimman helposti. Varastokirjausten sujuvoittamiseksi hyödynnettiin Novi-kunnossapitojärjestelmän mahdollistamaa QR-koodijärjestelmää. Lopuksi tehdyistä muutoksista ja tietojärjestelmän käytöstä luotiin ohjeistus yhteisen toimintatavan mahdollistamiseksi. Muutosten myötä varaosat ovat löytyneet helpommin huoltoja ja korjauksia varten sekä tietojärjestelmä on pysynyt paremmin ajan tasalla varastokirjausten osalta.