Sosiaalisen median vaikutus työhakemusten määrään henkilöstövuokraus yrityksessä
Heikkinen, Eemil (2025)
Heikkinen, Eemil
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi case-yrityksen tarve tutkia ja kehittää sosiaalisen median käyttämistä heidän rekrytoinnissaan. Case-yritys on pääasiassa logistiikka-alalla toimiva henkilöstövuokrausyritys, joka etsii vuokratyöntekijöitä asiakasyrityksilleen monenlaisiin työtehtäviin. Yrityksen pääasiallinen rekrytointimetodi on työpaikkailmoitusten julkaiseminen työnhakuun erikoistuneille sivustoille. Työssä tutkitaan työpaikkailmoittelun kannattavuutta Instagramissa ja Facebookissa, sillä se koetaan yrityksen näkökulmasta näiden alustojen tärkeimmäksi käyttötarkoitukseksi. Työn lopputuloksena on ohjeistus sosiaalisen median käytön tehostamiseksi
rekrytoinnissa case-yritykselle.
Opinnäytetyötutkimus on määrällinen tutkimus, joka toteutettiin siten, että työpaikkailmoitus julkaistiin olemassa olevien rekrytointialustojen lisäksi yrityksen Instagram ja Facebook -tileille. julkaisut sisälsivät työtehtävää kuvastavan kuvan, tekstin, joka on lyhyt kuvaus haettavasta työstä sekä linkin kohdeyrityksen urasivustolle, jonka kautta hakemuksen täyttäminen tapahtuu. Linkin kautta tulleista vieraista saadaan tietää urasivuston kävijämäärä, joka linkin kautta on tullut, sekä ovatko he jättäneet hakemuksen. Urasivuston analytiikkatyökalujen avulla saatiin myös tietää muista lähteistä tulleiden hakijoiden ja näyttökertojen määrät sekä montako näyttökertaa ja hakemusta on tullut yhteensä.
Case-yritys määritti kanavien käyttämisen kannattavaksi rekrytoinnissa, jos niiden kautta tulee yli 10 % hakemusten ja näyttökertojen kokonaismäärästä. Instagramin ja Facebookin kautta saatujen hakemusten ja näyttökertojen määrät ylittivät annetun rajan reilusti ja näin ollen tämän tutkimuksen perusteella Instagramin ja Facebookin käyttäminen työpaikkailmoitusten markkinointiin on yrityksen näkökulmasta kannattavaa.
rekrytoinnissa case-yritykselle.
Opinnäytetyötutkimus on määrällinen tutkimus, joka toteutettiin siten, että työpaikkailmoitus julkaistiin olemassa olevien rekrytointialustojen lisäksi yrityksen Instagram ja Facebook -tileille. julkaisut sisälsivät työtehtävää kuvastavan kuvan, tekstin, joka on lyhyt kuvaus haettavasta työstä sekä linkin kohdeyrityksen urasivustolle, jonka kautta hakemuksen täyttäminen tapahtuu. Linkin kautta tulleista vieraista saadaan tietää urasivuston kävijämäärä, joka linkin kautta on tullut, sekä ovatko he jättäneet hakemuksen. Urasivuston analytiikkatyökalujen avulla saatiin myös tietää muista lähteistä tulleiden hakijoiden ja näyttökertojen määrät sekä montako näyttökertaa ja hakemusta on tullut yhteensä.
Case-yritys määritti kanavien käyttämisen kannattavaksi rekrytoinnissa, jos niiden kautta tulee yli 10 % hakemusten ja näyttökertojen kokonaismäärästä. Instagramin ja Facebookin kautta saatujen hakemusten ja näyttökertojen määrät ylittivät annetun rajan reilusti ja näin ollen tämän tutkimuksen perusteella Instagramin ja Facebookin käyttäminen työpaikkailmoitusten markkinointiin on yrityksen näkökulmasta kannattavaa.