International Business Education at Savonia UAS: Perceived Impact on Career Readiness
Oinonen, Tino; Arola, Matias (2025)
Oinonen, Tino
Arola, Matias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö, joka on toteutettu toimeksiantona Savonia-ammattikorkeakoululle, arvioi Bachelor of Business Administration (BBA) International Business -koulutusohjelman tehokkuutta valmistuneiden työelämävalmiuksien näkökulmasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, ja siinä analysoitiin määrällistä ja laadullista dataa alumnikyselystä uravalmiuden, työllistymistulosten sekä työelämän osaamisvaatimusten ja koulutuksen vastaavuuden arvioimiseksi.
Tulokset osoittavat valmistuneiden korkean työllistymisasteen, mikä viittaa siihen, että koulutusohjelma kehittää onnistuneesti keskeisiä kompetensseja, kuten viestintä, ongelmanratkaisu- ja ajanhallintataitoja. Alumneilta saadun palautteen perusteella koulutuksessa olisi kuitenkin tarvetta vahvistaa osaamista johtamisessa, data-analytiikassa ja uusissa teknologioissa.
Tutkimuksessa havaittiin myös alumnien alhainen osallistumisaste (12,1 %) valmistumisen jälkeen, vaikka kiinnostusta korkeakoulun toimintaan oli ilmaistu. Suosituksina esitetään alumnisuhteiden vahvistamista, edistyneiden digitaalisten ja teknologisten taitojen integroimista opetussuunnitelmaan sekä elinikäisen oppimisen edistämistä.
Opinnäytetyö tukee laajempaa keskustelua korkeakoulutuksen ja nykyajan työelämän tarpeiden yhteensovittamisesta, painottaen jatkuvan opetussuunnitelmakehityksen, kohdennetun ammatillisen koulutuksen ja strategisen alumnitoiminnan merkitystä Savonia-ammattikorkeakoulussa. This thesis, conducted for Savonia University of Applied Sciences as the client organization, evaluates the effectiveness of the Bachelor of Business Administration (BBA) International Business program in preparing graduates for professional careers. As mixed-method research approach was selected, the study analyzes quantitative and qualitative data gathered from alumni surveys to assess career readiness, employment outcomes, and the alignment of acquired competencies with labor market demands.
Results display a high employment rate among graduates. This seems to affirm the program’s effectiveness in developing essential business competencies, including communication, problem-solving, and time management skills. However, alumni highlighted the need for improved training in leadership, data analytics, and emerging technologies.
Additionally, the research identified a low alumni engagement rate post-graduation (12.1%), despite expressed interest from alumni in institutional activities. Recommendations include strengthening alumni relations, integrating advanced digital and technological skills into the curriculum, and promoting lifelong learning initiatives.
This thesis contributes to broader discussions on aligning higher education with contemporary industry requirements, putting emphasis on the necessity of continuous curriculum development, targeted professional training, and strategic alumni engagement efforts at Savonia University of Applied Sciences.
Tulokset osoittavat valmistuneiden korkean työllistymisasteen, mikä viittaa siihen, että koulutusohjelma kehittää onnistuneesti keskeisiä kompetensseja, kuten viestintä, ongelmanratkaisu- ja ajanhallintataitoja. Alumneilta saadun palautteen perusteella koulutuksessa olisi kuitenkin tarvetta vahvistaa osaamista johtamisessa, data-analytiikassa ja uusissa teknologioissa.
Tutkimuksessa havaittiin myös alumnien alhainen osallistumisaste (12,1 %) valmistumisen jälkeen, vaikka kiinnostusta korkeakoulun toimintaan oli ilmaistu. Suosituksina esitetään alumnisuhteiden vahvistamista, edistyneiden digitaalisten ja teknologisten taitojen integroimista opetussuunnitelmaan sekä elinikäisen oppimisen edistämistä.
Opinnäytetyö tukee laajempaa keskustelua korkeakoulutuksen ja nykyajan työelämän tarpeiden yhteensovittamisesta, painottaen jatkuvan opetussuunnitelmakehityksen, kohdennetun ammatillisen koulutuksen ja strategisen alumnitoiminnan merkitystä Savonia-ammattikorkeakoulussa.
Results display a high employment rate among graduates. This seems to affirm the program’s effectiveness in developing essential business competencies, including communication, problem-solving, and time management skills. However, alumni highlighted the need for improved training in leadership, data analytics, and emerging technologies.
Additionally, the research identified a low alumni engagement rate post-graduation (12.1%), despite expressed interest from alumni in institutional activities. Recommendations include strengthening alumni relations, integrating advanced digital and technological skills into the curriculum, and promoting lifelong learning initiatives.
This thesis contributes to broader discussions on aligning higher education with contemporary industry requirements, putting emphasis on the necessity of continuous curriculum development, targeted professional training, and strategic alumni engagement efforts at Savonia University of Applied Sciences.