Rekrytoinnin nykytila ja rekrytointiprosessimalli - Matkailukeskus Rauhalahti
Taskinen, Annika (2025)
Taskinen, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612356
Tiivistelmä
Matkailualalla kausityöntekijöiden rekrytointi on liiketoiminnan kannalta keskeinen toimenpide, sillä toimialan kausiluonteisuus edellyttää nopeaa ja tehokasta työvoiman saatavuutta sesonkien ajaksi. Suunnitelmallinen ja toimiva rekrytointiprosessi tukee operatiivista henkilöstötoimintaa, asiakaspalvelun laatua sekä vahvistaa työnantajamielikuvaa, jotka yhdessä muodostavat keskeisen perustan organisaation kilpailukyvylle niin asiakas- kuin työntekijämarkkinoilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Matkailukeskus Rauhalahden rekrytointiprosessin nykytila, ja kehittää yritykselle selkeä, käytännönläheinen rekrytointiprosessimalli kausityöntekijöiden palkkaamiseksi. Opinnäytetyön aihe oli työelämälähtöinen ja sen tarkoitus oli vastata tilaajana toimineen Matkailukeskus Rauhalahden tarpeeseen kehittää rekrytointikäytäntöjään vahvistaakseen asemaansa kausityöntekijämarkkinoilla.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Rekrytoinneista vastaaville työntekijöille toteutettiin sähköinen kysely, jonka tulosten pohjalta järjestettiin työpaja aiheen syventämiseksi ja kehityskohteiden tarkentamiseksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin työnantajamielikuvaa, kausityötä ja nuoria kausityöntekijöinä sekä rekrytointia ja sen eri vaiheita.
Tulosten perusteella Matkailukeskus Rauhalahden rekrytointiprosessin nykytila arvioitiin kohtalaisen hyväksi, mutta kehittämistarpeista tunnistetiin erityisesti rekrytoinnin perehdytyksen, prosessin aikaisen viestinnän sekä resurssien tehokkaan hyödyntämisen osalta. Näiden tulosten pohjalta laadittiin yritykselle rekrytointiprosessimalli, joka esiteltiin henkilöstölle keväällä 2025, ja otetaan käyttöön kesäkauden 2026 rekrytoinneissa.
Opinnäytetyön tulokset ovat merkittäviä kohdeorganisaatiolle, sillä kyseessä on ensimmäinen tutkimuksellinen selvitys yrityksen rekrytointiprosessista. Työ tarjoaa pohjan prosessin seurannalle ja jatkuvalle kehittämiselle tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Matkailukeskus Rauhalahden rekrytointiprosessin nykytila, ja kehittää yritykselle selkeä, käytännönläheinen rekrytointiprosessimalli kausityöntekijöiden palkkaamiseksi. Opinnäytetyön aihe oli työelämälähtöinen ja sen tarkoitus oli vastata tilaajana toimineen Matkailukeskus Rauhalahden tarpeeseen kehittää rekrytointikäytäntöjään vahvistaakseen asemaansa kausityöntekijämarkkinoilla.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Rekrytoinneista vastaaville työntekijöille toteutettiin sähköinen kysely, jonka tulosten pohjalta järjestettiin työpaja aiheen syventämiseksi ja kehityskohteiden tarkentamiseksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin työnantajamielikuvaa, kausityötä ja nuoria kausityöntekijöinä sekä rekrytointia ja sen eri vaiheita.
Tulosten perusteella Matkailukeskus Rauhalahden rekrytointiprosessin nykytila arvioitiin kohtalaisen hyväksi, mutta kehittämistarpeista tunnistetiin erityisesti rekrytoinnin perehdytyksen, prosessin aikaisen viestinnän sekä resurssien tehokkaan hyödyntämisen osalta. Näiden tulosten pohjalta laadittiin yritykselle rekrytointiprosessimalli, joka esiteltiin henkilöstölle keväällä 2025, ja otetaan käyttöön kesäkauden 2026 rekrytoinneissa.
Opinnäytetyön tulokset ovat merkittäviä kohdeorganisaatiolle, sillä kyseessä on ensimmäinen tutkimuksellinen selvitys yrityksen rekrytointiprosessista. Työ tarjoaa pohjan prosessin seurannalle ja jatkuvalle kehittämiselle tulevaisuudessa.