Uuden palvelun perustamisen toimintamalli, case x
Vartiainen, Kirsi (2025)
Vartiainen, Kirsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayrityksen eräälle liiketoimintayksikölle uuden palvelun perustamiseen liittyvä sisäisen toimintamallin kuvaus ja ohjeistus. Työn tuloksena oli ohjeistus, jota tuotepäälliköt voivat hyödyntää työssään, kun perustetaan uusi asiakkaille myytävä palvelu. Tällä hetkellä tarvittavat tiedot ovat hajallaan ja koottua ohjeistusta ja tietoa ei ole olemassa. Tällä hetkellä on riskinä, että uutta palvelua perustettaessa ei huomioida kaikkia tarvittavia yksityiskohtia ja sidosryhmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yrityksen sisäisiä sidosryhmiä, jotka liittyvät jollakin tavalla uuden palvelun lanseeraamiseen tarvittaviin toimenpiteisiin. Haastattelussa hyödynnettiin juuri pilotoituun uuteen palveluun liittyviä kokemuksia ja taustatietoja, sekä olemassa olevaa yrityksen sisäistä dokumentaatiota. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden tietoperustana on käytetty erilaista liiketoimintaan, markkinointiin, asiakkaisiin ja palveluihin liittyvää kirjallisuutta.
Johtopäätöksenä on, että samaa ohjeistusta voidaan hyödyntää myös olemassa olevien palveluiden muutostilanteisiin, koska toimenpiteet ja sidosryhmät ovat pääosin samoja. Toimeksiantajayrityksen muutkin liiketoiminnat voivat hyödyntää ohjeistusta lisäämällä siihen omat ominaistarpeensa. Työtä voidaan hyödyntää myös muissa isommissa organisaatioissa, koska myös niiden palveluihin liittyvät sidosryhmät ovat usein samoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä laadullisena tutkimuksena haastattelemalla yrityksen sisäisiä sidosryhmiä, jotka liittyvät jollakin tavalla uuden palvelun lanseeraamiseen tarvittaviin toimenpiteisiin. Haastattelussa hyödynnettiin juuri pilotoituun uuteen palveluun liittyviä kokemuksia ja taustatietoja, sekä olemassa olevaa yrityksen sisäistä dokumentaatiota. Kehittämistyön tutkimuksellisen osuuden tietoperustana on käytetty erilaista liiketoimintaan, markkinointiin, asiakkaisiin ja palveluihin liittyvää kirjallisuutta.
Johtopäätöksenä on, että samaa ohjeistusta voidaan hyödyntää myös olemassa olevien palveluiden muutostilanteisiin, koska toimenpiteet ja sidosryhmät ovat pääosin samoja. Toimeksiantajayrityksen muutkin liiketoiminnat voivat hyödyntää ohjeistusta lisäämällä siihen omat ominaistarpeensa. Työtä voidaan hyödyntää myös muissa isommissa organisaatioissa, koska myös niiden palveluihin liittyvät sidosryhmät ovat usein samoja.