Läksyparkki lastensuojelun sijaishuollon nuorille
Liukkonen, Eero (2025)
Liukkonen, Eero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia läksyparkkitoiminnan vaikutuksia sijaishuollossa eläviin yläasteikäisiin lapsiin ja selvittää, kuinka läksyparkki voi tukea heidän koulunkäyntiään, oppimismotivaatioitaan ja kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti sijaishuollon toimijoille, kuten laitoksille ja ohjaajille, joiden tarpeisiin kehitetään käytännönläheisiä toimintamalleja läksyparkkitoiminnan toteuttamiseksi ja kehittämiseksi. Tietoperusta koostuu sijaishuollossa elävien lasten koulunkäynnin haasteiden, oppimisvaikeuksien ja motivaation puutteen tarkastelusta, sekä läksyparkkien vaikutuksista oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas läksyparkin toimintaan, jota muut sijaishuollon toimijat voivat hyödyntää työssään.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen tutkimusmetodiin, jossa hyödynnetään haastatteluja ja havaintoja. Aineisto kerättiin sijaishuollossa eläviltä lapsilta ja läksyparkkeja ohjaavilta työntekijöiltä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jotta voitiin tunnistaa läksyparkin vahvuudet ja kehittämiskohteet.
Teemahaastattelujen tulokset osoittivat, että läksyparkkitoiminta koettiin pääosin hyödyllisenä sijaishuollossa asuvien nuorten koulunkäynnin tukena, mutta kokemukset vaihtelivat yksilöllisesti. Nuoret arvostivat erityisesti turvallisen aikuisen läsnäoloa ja mahdollisuutta saada tukea tehtävien tekemiseen, mutta toivoivat enemmän vapaaehtoisuutta, yksilöllisyyttä ja rauhallisuutta toimintaan. Ohjaajat näkivät läksyparkin tärkeänä keinona vahvistaa koulunkäyntirutiineja ja madaltaa avun pyytämisen kynnystä, mutta toivat esiin myös haasteita, kuten resurssien riittämättömyyden, pedagogisen tuen puutteen ja toiminnan satunnaisuuden. Haastattelujen perusteella läksyparkin kehittämisessä tulisi panostaa pitkäjänteisyyteen, yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen sekä tiiviimpään yhteistyöhön koulun kanssa.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen tutkimusmetodiin, jossa hyödynnetään haastatteluja ja havaintoja. Aineisto kerättiin sijaishuollossa eläviltä lapsilta ja läksyparkkeja ohjaavilta työntekijöiltä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jotta voitiin tunnistaa läksyparkin vahvuudet ja kehittämiskohteet.
Teemahaastattelujen tulokset osoittivat, että läksyparkkitoiminta koettiin pääosin hyödyllisenä sijaishuollossa asuvien nuorten koulunkäynnin tukena, mutta kokemukset vaihtelivat yksilöllisesti. Nuoret arvostivat erityisesti turvallisen aikuisen läsnäoloa ja mahdollisuutta saada tukea tehtävien tekemiseen, mutta toivoivat enemmän vapaaehtoisuutta, yksilöllisyyttä ja rauhallisuutta toimintaan. Ohjaajat näkivät läksyparkin tärkeänä keinona vahvistaa koulunkäyntirutiineja ja madaltaa avun pyytämisen kynnystä, mutta toivat esiin myös haasteita, kuten resurssien riittämättömyyden, pedagogisen tuen puutteen ja toiminnan satunnaisuuden. Haastattelujen perusteella läksyparkin kehittämisessä tulisi panostaa pitkäjänteisyyteen, yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen sekä tiiviimpään yhteistyöhön koulun kanssa.