2D-tasohyppely peli
Setämaa, Joni (2025)
Setämaa, Joni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pelikehityksen prosessi ja näitä käytäntöjä hyödyntäen kehittää yksinkertainen 2D-tasohyppelypeli Unity-pelimoottoria käyttäen. Tavoit-teena oli kuvata pelikehityksen prosessi pelikehityksestä hieman osaavana henkilönä. Idea projektista syntyi omasta mielenkiinnosta suunnitella peli Unity-ympäristössä
Inspiraation pelin tekemiseen sain omasta halusta tehdä oma 2D-peli. Pelin ydinmekaniikka on tasohyppelyä, jossa hahmolla on tarkoitus suorittaa erilaisia tasoja ja keräillä timantteja samalla, kun väistelee ansoja ja vihollisia. Lopullisesta työstä jäi pois äänet ja toinen vihol-lishahmo aikataulun vuoksi.
Seuraavaksi käydään läpi lyhyesti Unitystä ja sen ominaisuuksista. Toiminnallisessa osassa esitellään pienimuotoisen 2D-tasohyppelypelin kehitysprosessi. Peli on rakennettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä. Pelistä muodostui lopulta yksinkertainen 2D-tasohyppelypeli. Seuraavaksi työssä esitellään pelin karttaa ja sinne lisättyjä keräiltäviä, vihollisia ja pelattava hahmo.
Inspiraation pelin tekemiseen sain omasta halusta tehdä oma 2D-peli. Pelin ydinmekaniikka on tasohyppelyä, jossa hahmolla on tarkoitus suorittaa erilaisia tasoja ja keräillä timantteja samalla, kun väistelee ansoja ja vihollisia. Lopullisesta työstä jäi pois äänet ja toinen vihol-lishahmo aikataulun vuoksi.
Seuraavaksi käydään läpi lyhyesti Unitystä ja sen ominaisuuksista. Toiminnallisessa osassa esitellään pienimuotoisen 2D-tasohyppelypelin kehitysprosessi. Peli on rakennettu Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä. Pelistä muodostui lopulta yksinkertainen 2D-tasohyppelypeli. Seuraavaksi työssä esitellään pelin karttaa ja sinne lisättyjä keräiltäviä, vihollisia ja pelattava hahmo.