Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöbrändi ja asiantuntijuuden tuotteistaminen : Menestyksen avaimet osaamisen kautta - henkilöbrändin ja tuotteistamisen tuomat liiketoimintahyödyt

Poropudas, Anna (2025)

 
Avaa tiedosto
poropudas_anna.pdf (286.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Poropudas, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten asiantuntijayrittäjät rakentavat henkilöbrändiään, tuotteistavat osaamistaan, hinnoittelevat palveluitaan, viestivät arvolupauksensa ja rakentavat luottamuksellisia asiakassuhteita. Työn tarkoituksena oli tuottaa syvällistä ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka tukevat asiantuntijayrittäjän liiketoiminnan kasvua ja erottuvuutta nykyajan digitaalisessa ja kilpailullisessa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui henkilöbrändin rakentamisen, asiantuntijuuden tuotteistamisen, arvolähtöisen hinnoittelun ja asiakas-kokemuksen teemoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän eri toimialoja edustavaa asiantuntijaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vahva henkilöbrändi rakentuu aitoudesta, arvoista ja pitkäjänteisestä viestinnästä. Brändi toimii suodattimena, joka houkuttelee oikeita asiakkaita ja rakentaa luottamusta. Tuotteistaminen onnistuu parhaiten asiakasymmärrykseen pohjautuen ja kehittyy vaiheittain palautteen perusteella. Hinnoittelu kehittyy kokemuksen myötä arvolähtöiseksi ja selkeäksi ja myynti nähdään vuorovaikutteisena kohtaamisena, jossa korostuvat luottamus ja merkityksellisyys.

Tutkimuksen perusteella laadittiin konkreettinen toimintamalli asiantuntijayrittäjille oman osaamisen näkyväksi tekemiseen, palveluiden kehittämiseen ja asiakassuhteiden rakentamiseen. Tulokset tarjoavat hyödyllisiä näkökulmia erityisesti aloitteleville yrittäjille ja koulutuskäyttöön. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että henkilöbrändi ja tuotteistaminen muodostavat yhdessä vahvan perustan asiantuntijayrittäjyyden menestykselle ja niiden kehittäminen edellyttää itsetuntemusta, asiakasymmärrystä ja rohkeutta olla näkyvä omalla tavalla. Tutkimus osoittaa myös jatkotutkimuksen tarpeen esimerkiksi henkilöbrändin vaikutuksista asiakkaan ostopäätökseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste