”En mitenkään pysty kuvittelemaan korkeakoulua ilman kirjastoa - ei ennen, ei nyt, eikä tulevaisuudessa” : kirjastopalveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen Centria-ammattikorkeakoulun henkilöstölle
Fröjdholm, Taru (2025)
Fröjdholm, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on kartoittaa Centria-kirjaston palveluiden kehittämistarpeita, jotta ne vastaisivat entistä paremmin Centria-ammattikorkeakoulun henkilöstön tarpeisiin ja toiveisiin. Centria-kirjasto pyrkii aitoon asiakaslähtöisyyteen, mikä edellyttää asiakkaiden tarpeiden tunnistamista ja asettamista toiminnan keskiöön sekä kykyä vastata ammattikorkeakoulun ja muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin. Kirjaston palveluiden ja toiminnan kehittämisen lähtökohtana on tukea Centria-ammattikorkeakoulun strategisia tavoitteita sekä henkilöstöä ja opiskelijoita mahdollisimman monipuolisin ja laadukkain palveluin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen ensimmäisessä vaiheessa ammattikorkeakoulun henkilöstöltä kerättiin aineisto kyselylomakkeella. Kyselyn tulosten perusteella tunnistettiin neljä pääteemaa - palvelut, aineistot, yhteistyö ja viestintä - jotka valittiin teemahaastattelujen teemoiksi. Haastatteluihin osallistui yksi jokaisesta henkilöstöryhmästä, korkeakoulupalveluista, opetuksesta ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta, sekä Kokkolan että Ylivieskan kampuksilta. Sisällönanalyysin analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä analyysiä.
Tulosten perusteella keskeisiä teemoja kirjaston palveluiden kehittämisessä ovat henkilöstölle suunnattujen koulutusten ja infojen lisääminen, hankintapolitiikan ja yhteistyön kehittäminen hankintaprosessissa, kokoelman kehittäminen sekä painetun että e-aineiston osalta, viestinnän kehittäminen sekä kirjaston tunnettuuden lisääminen ja näkyminen organisaation toiminnassa eri yhteistyömuodoin. Tutkimuksen tuloksista nousivat myös asiakaskokemuksen ja kirjaston tilojen kehittämisen teemat.
Opinnäytetyö tukee kirjastossa syksyllä 2024 käynnistettyä prosessien ja palveluiden kehittämisprojektia, ja kirjasto huomioi tutkimuksen tulokset kehittämisprojektissaan. Tutkimuksen tuloksia käytetään laadullisena aineistona kirjastopalveluiden kehittämiseen sekä mahdollisiin kirjastopalveluita koskeviin jatkotutkimuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen ensimmäisessä vaiheessa ammattikorkeakoulun henkilöstöltä kerättiin aineisto kyselylomakkeella. Kyselyn tulosten perusteella tunnistettiin neljä pääteemaa - palvelut, aineistot, yhteistyö ja viestintä - jotka valittiin teemahaastattelujen teemoiksi. Haastatteluihin osallistui yksi jokaisesta henkilöstöryhmästä, korkeakoulupalveluista, opetuksesta ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta, sekä Kokkolan että Ylivieskan kampuksilta. Sisällönanalyysin analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä analyysiä.
Tulosten perusteella keskeisiä teemoja kirjaston palveluiden kehittämisessä ovat henkilöstölle suunnattujen koulutusten ja infojen lisääminen, hankintapolitiikan ja yhteistyön kehittäminen hankintaprosessissa, kokoelman kehittäminen sekä painetun että e-aineiston osalta, viestinnän kehittäminen sekä kirjaston tunnettuuden lisääminen ja näkyminen organisaation toiminnassa eri yhteistyömuodoin. Tutkimuksen tuloksista nousivat myös asiakaskokemuksen ja kirjaston tilojen kehittämisen teemat.
Opinnäytetyö tukee kirjastossa syksyllä 2024 käynnistettyä prosessien ja palveluiden kehittämisprojektia, ja kirjasto huomioi tutkimuksen tulokset kehittämisprojektissaan. Tutkimuksen tuloksia käytetään laadullisena aineistona kirjastopalveluiden kehittämiseen sekä mahdollisiin kirjastopalveluita koskeviin jatkotutkimuksiin.