Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kuluttajapakatulla kalaosastolla kuluttajan näkökulmasta
Niemelä, Joonas (2025)
Niemelä, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913278
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajien vastausten perusteella muodostunutta tärkeysjärjestystä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä kuluttajapakatuissa tuoreissa kalatuotteissa sekä savu- ja graavituotteissa Varsinais-Suomen alueella. Tavoitteena oli ymmärtää, miksi tietyt tekijät koettiin vähemmän tärkeiksi ja vertailla eri vähittäiskauppaketjujen (Kesko, Lidl ja S-ryhmä) asiakaskunnan vastauksia mahdollisten eroavaisuuksien löytämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Lerøy Finland Oy:lle, joka tarjoaa kalatuotteita kuluttajille tukku- ja vähittäiskauppojen välityksellä. Tutkimuksen päätavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä pakatun kalan osastolla.
Tutkimus toteutettiin markkinatutkimuksena hyödyntäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Tiedonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja kaupassa toteutettuja haastatteluja. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä ja haastatteluihin osallistui 15 kuluttajaa, viisi kustakin vähittäiskauppaketjusta. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kuluttajapakattujen tuoreiden kalatuotteiden sekä savu- ja graavituotteiden ostopäätökseen vaikuttavissa tekijöissä tärkeimpiä olivat hinta, tuoreus ja säilyvyys. Vähemmän tärkeinä tekijöinä pidettiin innovatiivisuutta, pakkaussuunnittelua ja brändiä.
Eri vähittäiskauppaketjujen asiakaskunnan vastauksissa ei ilmennyt t-testin mukaan tilastollisesti merkitseviä eroja. Asiakasryhmien välisissä tärkeysjärjestyksissä oli kuitenkin havaittavissa pieniä eroavaisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Lerøy Finland Oy:lle, joka tarjoaa kalatuotteita kuluttajille tukku- ja vähittäiskauppojen välityksellä. Tutkimuksen päätavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä pakatun kalan osastolla.
Tutkimus toteutettiin markkinatutkimuksena hyödyntäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Tiedonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja kaupassa toteutettuja haastatteluja. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä ja haastatteluihin osallistui 15 kuluttajaa, viisi kustakin vähittäiskauppaketjusta. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kuluttajapakattujen tuoreiden kalatuotteiden sekä savu- ja graavituotteiden ostopäätökseen vaikuttavissa tekijöissä tärkeimpiä olivat hinta, tuoreus ja säilyvyys. Vähemmän tärkeinä tekijöinä pidettiin innovatiivisuutta, pakkaussuunnittelua ja brändiä.
Eri vähittäiskauppaketjujen asiakaskunnan vastauksissa ei ilmennyt t-testin mukaan tilastollisesti merkitseviä eroja. Asiakasryhmien välisissä tärkeysjärjestyksissä oli kuitenkin havaittavissa pieniä eroavaisuuksia.