Vastuullisuustutkimus : case AS Hansa Candle
Merikanto, Tanja (2025)
Merikanto, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913359
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin B2B (Business to Business) asiakkaan ja kuluttajien vastuullisuusodotuksia ja käsityksiä sekä verrattiin niitä toimeksiantajan nykytilaan ja tavoitteisiin. Toimeksiantajana toimi virolainen vuonna 1996 perustettu kynttilätehdas, AS Hansa Candle. Hansa Candle valmistaa kynttilöitä ja ulkotulia sekä myy sytytystuotteita. Yrityksen pääasiakkaat ovat pohjoismaiset suuret päivittäistavarakauppaketjut, tukkukaupat sekä hotelli- ja ravintola-alan (HoReCa) yritykset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada syvempi käsitys markkinoiden ajatuksista vastuullisuudesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle vastuullisuustoimien tueksi. Teoriaosuudessa syvennyttiin vastuullisuuden eri osa-alueisiin: taloudellinen vastuullisuus, sosiaalinen vastuullisuus, ympäristövastuullisuus ja vastuullinen viestintä. Tutkimus tehtiin benchmarking-menetelmällä. Vertailussa käytettiin Hansa Candlen yhtä suurimmista suomalaisista asiakkaista. Kuluttajien näkemys selvitettiin Vähittäiskaupan tutkimussäätiön keräämän tutkimusmateriaalin perusteella.
Tutkimustulokset tukevat toimia, joita Hansa Candle on aiemmin tehnyt vastuullisuuden eteen. Tuloksista toimeksiantaja pystyy näkemään aihealueet, joiden kehittämiseen tulisi mahdollisesti panostaa enemmän tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada syvempi käsitys markkinoiden ajatuksista vastuullisuudesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle vastuullisuustoimien tueksi. Teoriaosuudessa syvennyttiin vastuullisuuden eri osa-alueisiin: taloudellinen vastuullisuus, sosiaalinen vastuullisuus, ympäristövastuullisuus ja vastuullinen viestintä. Tutkimus tehtiin benchmarking-menetelmällä. Vertailussa käytettiin Hansa Candlen yhtä suurimmista suomalaisista asiakkaista. Kuluttajien näkemys selvitettiin Vähittäiskaupan tutkimussäätiön keräämän tutkimusmateriaalin perusteella.
Tutkimustulokset tukevat toimia, joita Hansa Candle on aiemmin tehnyt vastuullisuuden eteen. Tuloksista toimeksiantaja pystyy näkemään aihealueet, joiden kehittämiseen tulisi mahdollisesti panostaa enemmän tulevaisuudessa.