Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkirurgisen potilaan kivun hoidon laadun parantaminen laaturekisteriä hyödyntäen

Fredriksson, Tuula; Vainikainen, Raili (2025)

 
Avaa tiedosto
Fredriksson_Vainikainen.pdf (1.268Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Fredriksson, Tuula
Vainikainen, Raili
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311456
Tiivistelmä
Päiväkirurgia on ennalta hyvin suunniteltua leikkaustoimintaa. Hyvän kivun hoidon perustana on kattava kivun arviointi. Leikkauksen jälkeisellä kivulla on selkeä syy, leikkauksen aiheuttama kudosvaurio ja siitä johtuva tulehdus ja turvotus. Leikkauskipu on yleensä lyhytaikaista ja lievittyy kun haava paranee. Oikein valitulla kipulääkityksellä pyritään vähentämään kudosvaurion aiheuttamaa stressiä elimistössä, edistämään potilaan toipumista ja estämään kivun pitkittymistä.

Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kuvata nykyinen päiväkirurgisen potilaan hoitopolku ja miten kerättyä kivun hoidon rekisterin dataa voisi hyödyntää potilaan hoidossa jatkossa ja seurata kivun hoidon onnistumista päiväkirurgisilla potilailla. Kehittämistehtävä toteutettiin kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa käytimme kerättyä Pohteen päiväkirurgisen potilaan laaturekisteriä, johon oli kerätty tietoa potilaiden kivunhoidosta omavointikyselyin. Kerätyn ja analysoidun aineiston pohjalta laadimme nykyisen päiväkirurgisen potilaan hoitopolun ja esittelimme kyselyn tulokset henkilökunnalle kehittämistyöpajoissa. Toisessa vaiheessa lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Pidimme kaksi samansisältöistä kehittämistyöpajaa, jossa henkilökunta sai ideoida päiväkirurgisen potilaan kivun hoitoa ja sen seurantaa. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin, miten hoitohenkilökunta jatkossa voisi hyödyntää kerättyä rekisterin dataa.

Tuloksena kehittämistyöpajoissa tärkeimmäksi asiaksi nousi se, että post-operatiivisen ohjauksen kannalta olisi tärkeää tietää, onko kotiin annetuilla voimakkailla kipulääkkeillä ollut vaikutusta kivun hoidossa potilaan kotiuduttua. Myös kyselylomakkeen kysymykset tulisi harkita tarkoin, että saadaan sellaista tietoa, jota halutaankin. Myös fysioterapeutin ohjaus liikkumiseen koettiin tärkeänä osana potilaan kuntoutusta ja kivun ehkäisyä. Omavointikyselyjen toteutustavaksi toivottiin potilaille lähtevät tekstiviestit. Myös tiedostusta ja koulutusta kyselyistä toivottiin henkilökunnalle.

Kehittämistyön tuloksena tuotettiin uusi palvelusuunnitelma, joka on muunneltavissa eri potilasryhmille jatkossa. Kehittämisvaihetta ohjasi aiheen tietoperusta ja kehittämispajojen tulokset. Kehittämistyömme tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa potilaiden hoidon suunnittelussa, vaikka Pohde ei enää kerää tietoa
postoperatiiviseen rekisteriin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste