Asuntokaupan psykologiset tekijät
Koskinen, Emilia (2025)
Koskinen, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia psykologisten ja emotionaalisten tekijöiden vaikutusta asunnon ostopäätökseen. Erityisesti tarkasteltiin, miten tarvehierarkia, markkinatilanteen paineet, sosiaalinen vertailu ja taloudelliset realiteetit vaikuttavat ostajan päätöksentekoon. Työn tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka tunnepohjaiset ratkaisut nousevat esiin rationaalisten kriteerien rinnalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri elämäntilanteessa olevaa henkilöä. Haastatteluissa käsiteltiin asunnon etsintävaihetta, valintakriteereitä, päätöksenteon hetkiä sekä ostoprosessin jälkeisiä kokemuksia. Aineisto analysoitiin emotionaalisten tekijöiden näkökulmasta.
Tulokset osoittivat, että tunne ohjaa usein lopullista ostopäätöstä, vaikka järkitekijät, kuten hinta ja sijainti, ovat myös tärkeitä. Erityisesti tunnelma ja visuaalisuus vaikuttivat päätöksentekoon. Tuloksista voidaan päätellä, että asunnon ostamisessa tunteet ovat merkittävässä roolissa, ja niiden ymmärtäminen voi parantaa ostoprosessia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri elämäntilanteessa olevaa henkilöä. Haastatteluissa käsiteltiin asunnon etsintävaihetta, valintakriteereitä, päätöksenteon hetkiä sekä ostoprosessin jälkeisiä kokemuksia. Aineisto analysoitiin emotionaalisten tekijöiden näkökulmasta.
Tulokset osoittivat, että tunne ohjaa usein lopullista ostopäätöstä, vaikka järkitekijät, kuten hinta ja sijainti, ovat myös tärkeitä. Erityisesti tunnelma ja visuaalisuus vaikuttivat päätöksentekoon. Tuloksista voidaan päätellä, että asunnon ostamisessa tunteet ovat merkittävässä roolissa, ja niiden ymmärtäminen voi parantaa ostoprosessia.