Markkinointisuunnitelma Floasis Oy:lle
Jokelainen, Juliaana (2025)
Jokelainen, Juliaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli laatia Floasis Oy:lle kattava ja johdonmukainen markkinointisuunnitelma. Työ sai alkunsa tarpeesta luoda yhteinen linja markkinointiin yrityksessä, jossa markkinointisuunnitelmaa ei ollut vielä laadittu. Työn tarkoituksena oli selkeyttää ja yhdenmukaistaa kohdeyrityksen markkinointia sekä tarjota tuki liiketoiminnan kehitykselle.
Tutkimuksen pääkysymyksenä oli ”Miten markkinointisuunnitelma tukee Floasis Oy:n liiketoiminnan tavoitteita?”. Tarkemmin työssä selvitettiin, ketkä ovat keskeiset kohderyhmät, mitkä ovat yrityksen erottautumistekijät ja millaisilla keinoilla lisätään asiakasvirtaa ja vahvistetaan brändin tunnettuutta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa teemahaastattelua Floasiksen asiakkaille. Lisäksi työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoreettista viitekehystä, strategisia analyyseja ja työkaluja sekä ideointityöpajoja toimeksiantajan kanssa. Markkinointisuunnitelma rakennettiin PR Smithin kehittämän SOSTAC-suunnittelumallin pohjalta. Työn rakenne noudattaa vetoketjumallia, jossa teoria ja empiria vuorottelevat.
Tuloksena syntyi strateginen ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tukee Floasis Oy:n liiketoiminnan kasvua ja päämäärää. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työ vastaa kohdeyrityksen liiketoiminnan tarpeisiin, ja toimii sekä operatiivisena työkaluna että strategisena ohjenuorana.
Tutkimuksen pääkysymyksenä oli ”Miten markkinointisuunnitelma tukee Floasis Oy:n liiketoiminnan tavoitteita?”. Tarkemmin työssä selvitettiin, ketkä ovat keskeiset kohderyhmät, mitkä ovat yrityksen erottautumistekijät ja millaisilla keinoilla lisätään asiakasvirtaa ja vahvistetaan brändin tunnettuutta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin muun muassa teemahaastattelua Floasiksen asiakkaille. Lisäksi työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoreettista viitekehystä, strategisia analyyseja ja työkaluja sekä ideointityöpajoja toimeksiantajan kanssa. Markkinointisuunnitelma rakennettiin PR Smithin kehittämän SOSTAC-suunnittelumallin pohjalta. Työn rakenne noudattaa vetoketjumallia, jossa teoria ja empiria vuorottelevat.
Tuloksena syntyi strateginen ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tukee Floasis Oy:n liiketoiminnan kasvua ja päämäärää. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työ vastaa kohdeyrityksen liiketoiminnan tarpeisiin, ja toimii sekä operatiivisena työkaluna että strategisena ohjenuorana.