Palkka-avoimuusdirektiivin vaatimuksiin varautuminen keskisuuren yrityksen näkökulmasta
Raappana, Jutta (2025)
Raappana, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013803
Tiivistelmä
Euroopan unioni hyväksyi vuonna 2023 kaikkia työnantajia koskevan palkkaavoimuusdirektiivin, jonka tavoitteena on kaventaa sukupuolten välisiä perusteettomia palkkaeroja sekä lisätä palkkauksen läpinäkyvyyttä.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin direktiivin sisältöön sekä sen tuomiin vaatimuksiin keskisuuren työnantajan näkökulmasta. Tavoitteena oli koota tietoa, miten yrityksessä voidaan valmistautua direktiivin vaatimuksiin. Tietojen pohjalta koottiin mindmap,
josta direktiivin keskeinen sisältö käy ilmi sekä lista, jonka avulla työnantaja voi
varautua palkka-avoimuusdirektiivin tuomiin muutoksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin
palkka-avoimuusdirektiiviä, direktiiviä koskevaa tutkimusta sekä Suomen nykyistä lainsäädäntöä. Tietoperustan jälkeen esiteltiin toimenpiteitä, joilla työnantaja voi valmistautua palkka-avoimuusdirektiivin vaatimuksiin.
Tutkimuksen perusteella työnantajan valmistautuminen kannattaa aloittaa aikatauluttamalla sekä tavoitteiden asettamisella. Sen jälkeen voidaan perehtyä yrityksen nykytilanteeseen ja voimassa olevan lainsäädännön velvoitteiden täyttä-
miseen. Tilanteen kartoituksen jälkeen yrityksessä voidaan perehtyä
palkkarakenteisiin sekä roolikuvauksiin ja luoda objektiiviset sekä syrjimättömät
palkkarakenteet perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi. Lisäksi tulee arvioida mitkä työt ovat keskenään samanarvoisia. Lisäksi yrityksessä on suositeltavaa perehtyä raportointivaatimusten sisältöön, sekä siihen kuinka järjestelmät taipuvat raportoinnin toteuttamiseen sekä työntekijälle että viranomaiselle. Koska
palkka-avoimuusdirektiiviä ei ole vielä implementoitu osaksi Suomen lainsäädäntöä, täytyy ohjeistusta tarkentaa, kun lainsäädäntö valmistuu. Kuitenkin useiden
toimenpiteiden avulla voidaan valmistautuminen jo aloittaa.
Samapalkkaisuuden periaate on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Jokaisella
tulisi olla oikeus samaan palkkaa samasta työstä, ilman sukupuolesta tai muusta
perusteettomasta syystä johtuvaa syrjintää. Tutkimuksen perusteella uskon
palkka-avoimuusdirektiivin vaatimusten kaventavan perusteettomia palkkaeroja,
mutta varmasti myös muita yhteiskunnallisia toimenpiteitä tarvitaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin direktiivin sisältöön sekä sen tuomiin vaatimuksiin keskisuuren työnantajan näkökulmasta. Tavoitteena oli koota tietoa, miten yrityksessä voidaan valmistautua direktiivin vaatimuksiin. Tietojen pohjalta koottiin mindmap,
josta direktiivin keskeinen sisältö käy ilmi sekä lista, jonka avulla työnantaja voi
varautua palkka-avoimuusdirektiivin tuomiin muutoksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja käytettyjä menetelmiä olivat dokumenttianalyysi sekä havainnointi. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin
palkka-avoimuusdirektiiviä, direktiiviä koskevaa tutkimusta sekä Suomen nykyistä lainsäädäntöä. Tietoperustan jälkeen esiteltiin toimenpiteitä, joilla työnantaja voi valmistautua palkka-avoimuusdirektiivin vaatimuksiin.
Tutkimuksen perusteella työnantajan valmistautuminen kannattaa aloittaa aikatauluttamalla sekä tavoitteiden asettamisella. Sen jälkeen voidaan perehtyä yrityksen nykytilanteeseen ja voimassa olevan lainsäädännön velvoitteiden täyttä-
miseen. Tilanteen kartoituksen jälkeen yrityksessä voidaan perehtyä
palkkarakenteisiin sekä roolikuvauksiin ja luoda objektiiviset sekä syrjimättömät
palkkarakenteet perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi. Lisäksi tulee arvioida mitkä työt ovat keskenään samanarvoisia. Lisäksi yrityksessä on suositeltavaa perehtyä raportointivaatimusten sisältöön, sekä siihen kuinka järjestelmät taipuvat raportoinnin toteuttamiseen sekä työntekijälle että viranomaiselle. Koska
palkka-avoimuusdirektiiviä ei ole vielä implementoitu osaksi Suomen lainsäädäntöä, täytyy ohjeistusta tarkentaa, kun lainsäädäntö valmistuu. Kuitenkin useiden
toimenpiteiden avulla voidaan valmistautuminen jo aloittaa.
Samapalkkaisuuden periaate on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Jokaisella
tulisi olla oikeus samaan palkkaa samasta työstä, ilman sukupuolesta tai muusta
perusteettomasta syystä johtuvaa syrjintää. Tutkimuksen perusteella uskon
palkka-avoimuusdirektiivin vaatimusten kaventavan perusteettomia palkkaeroja,
mutta varmasti myös muita yhteiskunnallisia toimenpiteitä tarvitaan.