Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Turvallisuuteen liittyvä viestintä turvallisuusjohtamisen työvälineenä kauppakeskuksessa

Haapala, Sami (2025)

 
Avaa tiedosto
Haapala_Sami.pdf (3.044Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Haapala, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013826
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on turvallisuuteen liittyvän viestinnän nykytila turvallisuusjohtamisen työvälineenä Kauppakeskus Stellassa. Tutkimuskysymyksenä oli: Miten turvallisuuteen liittyvä viestintä toimii turvallisuusjohtamisen työvälineenä Kauppakeskus Stellassa? Työn tilaajana toimi Osuuskauppa Suur-Savolta Kauppakeskus Stellan johto. Työ tavoitteena on tuottaa käytännönläheistä tietoa siitä, miten kauppakeskuksessa työskentelevät kokevat turvallisuuteen liittyvän viestinnän omassa tehtävässään ja miten se palvelee kauppakeskuksen johtamista. Tutkimuksessa esille tulleita tuloksia on mahdollista hyödyntää muiden liike- ja kauppakeskusten turvallisuuteen liittyvän viestinnän ja turvallisuusjohtamisen kehittämisessä.

Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksen, ja aineisto kerättiin kahden viikon aikana kyselylomakkeilla marras—joulukuussa vuonna 2024. Perusjoukkona tutkimuksessa toimi Kauppakeskus Stellassa kyselyhetkellä työskentelevät henkilöt. Otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa ja vastauksia kerättiin yhteensä 171 kappaletta. Kyselytutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin hyödyntäen ristiintaulukointia ja korrespondenssianalyysia.

Määrällisen tutkimuksen avulla tunnistettiin kauppakeskuksen turvallisuuteen liittyvässä viestinnässä haasteita ja vahvuuksia. Vahvuutena nähtiin turvallisuuteen liittyvän viestinnän olevan kauppakeskuksessa hyvällä tasolla ja helppoa. Kauppakeskuksen toiminnassa koettiin turvallisuuteen liittyvät asiat yleisellä tasolla tärkeinä. Tarkemmin tarkasteltaessa havaittiin turvallisuuteen liittyvän viestinnän riittävyydessä ja turvallisuuteen liittyvien asioiden perehdytyksessä olevan puutteita. Korkeasti koulutettujen ja Osuuskauppa Suur-Savon ulkopuolisten yritysten kriittisempi näkökulma viestinnän määrään ja selkeyteen osoitti eroja myös viestinnän tasalaatuisuudessa.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että toimivalla ja vuorovaikutteisella turvallisuuteen liittyvällä viestinnällä on mahdollista vahvistaa turvallisuusjohtamista ja lisätä kauppakeskuksessa turvallisuuden tunnetta.

Kehittämisehdotuksina tuotiin muun muassa kauppakeskuksessa toimijoiden näkökulmasta katsottuna turvallisuuteen liittyvän vastuunjaon selkeyttäminen ja perehdytyskoulutuksen tehostamisen. Tiedon saatavuutta kauppakeskuksessa olisi hyvä pyrkiä parantamaan niin kauppakeskuksen suunnasta siellä toimiviin yrityksiin kuin yrityksistä kauppakeskuksen suuntaan.

Tämän opinnäytetyön tekemisessä ollaan hyödynnetty ChatGPT:tä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste