Hoitajien lääkelaskutaitojen edistäminen : kehittämispohjainen opinnäytetyö
Ojuri, Hanna; Karhumaki, Anna (2025)
Ojuri, Hanna
Karhumaki, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113974
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkokielisiä lääkelaskentavideoita Terveysportin Opi pelaten! -alustalle. Näiden videoiden tavoitteena oli edistää sairaanhoitaja- ja lähihoitajaopiskelijoiden sekä muiden hoitotyön ammattilaisten lääkelaskuosaamista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Terveysportti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan potilas- ja lääkitysturvallisuuteen liittyviä käsitteitä sekä hoitajien roolia lääkehoidon toteuttamisessa. Kirjallista raporttia varten haettiin suositusten ja lakitekstien lisäksi ajantasaisia tieteellisiä artikkeleita, rajaten niiden julkaisuvuosi vuosille 2014-2024. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: Mitä on hoitotyö? Mitä on lääkehoito? Millaista lääkelaskentaa hoitotyössä tarvitaan? Miten videota voi käyttää opetustyössä? Miten lääkelaskentaa voi selittää yksinkertaisesti ja selkokielisesti videoilla?
Lääkehoidon toteuttaminen on yksi hoitajien tärkeimpiä työtehtäviä. Vaikka lääkehoito on tärkeä osa potilas- ja lääkitysturvallisuutta, siinä tapahtuu paljon virheitä, jotka tutkimuksen mukaan olisivat usein vältettävissä. Lääkehoidossa tapahtuvat virheet aiheuttavat maailmanlaajuisesti ylimääräisiä hoitopäiviä ja korkeita lisäkustannuksia. Lääkitysvirheet voivat aiheuttaa potilaille ohimeneviä tai pysyviä haittoja. Vakavimmat haitat ovat työkyvyttömyyteen johtavia vammoja tai voivat aiheuttaa jopa potilaan kuoleman. Lääkitysvirheet ovat raskaita myös virheen tehneelle hoitajalle.
Monet sairaanhoitajaopiskelijat kokevat, että heidän lääkelaskuosaamisessaan on puutteita. Opiskelijat kaipaavat lisää opetusta ja harjoittelua sekä koulussa että käytännön harjoitteluissa. Lääkelaskutaitojen hallitseminen lisää merkittävästi lääkitys- ja potilasturvallisuutta.
Video on hyvä opetusmenetelmä, joka ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Video voi herätellä opiskelijan motivaatiota ja tukea omaohjautuvuutta, mihin opetuksessa yleisesti pyritään. Videota on helppo katsoa omaan tahtiin ja siihen voi palata useasti, ja se on hyvä lisä luokassa tai verkossa oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet videot julkaistiin Terveysportin Opi pelaten! -alustalla. Opetusvideot tehtiin Canvan valmiita suunnittelupohjia hyödyntäen. Ääninauhat äänitettiin tietokoneella ja videot editoitiin Microsoftin Clipchampia käyttäen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan potilas- ja lääkitysturvallisuuteen liittyviä käsitteitä sekä hoitajien roolia lääkehoidon toteuttamisessa. Kirjallista raporttia varten haettiin suositusten ja lakitekstien lisäksi ajantasaisia tieteellisiä artikkeleita, rajaten niiden julkaisuvuosi vuosille 2014-2024. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: Mitä on hoitotyö? Mitä on lääkehoito? Millaista lääkelaskentaa hoitotyössä tarvitaan? Miten videota voi käyttää opetustyössä? Miten lääkelaskentaa voi selittää yksinkertaisesti ja selkokielisesti videoilla?
Lääkehoidon toteuttaminen on yksi hoitajien tärkeimpiä työtehtäviä. Vaikka lääkehoito on tärkeä osa potilas- ja lääkitysturvallisuutta, siinä tapahtuu paljon virheitä, jotka tutkimuksen mukaan olisivat usein vältettävissä. Lääkehoidossa tapahtuvat virheet aiheuttavat maailmanlaajuisesti ylimääräisiä hoitopäiviä ja korkeita lisäkustannuksia. Lääkitysvirheet voivat aiheuttaa potilaille ohimeneviä tai pysyviä haittoja. Vakavimmat haitat ovat työkyvyttömyyteen johtavia vammoja tai voivat aiheuttaa jopa potilaan kuoleman. Lääkitysvirheet ovat raskaita myös virheen tehneelle hoitajalle.
Monet sairaanhoitajaopiskelijat kokevat, että heidän lääkelaskuosaamisessaan on puutteita. Opiskelijat kaipaavat lisää opetusta ja harjoittelua sekä koulussa että käytännön harjoitteluissa. Lääkelaskutaitojen hallitseminen lisää merkittävästi lääkitys- ja potilasturvallisuutta.
Video on hyvä opetusmenetelmä, joka ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Video voi herätellä opiskelijan motivaatiota ja tukea omaohjautuvuutta, mihin opetuksessa yleisesti pyritään. Videota on helppo katsoa omaan tahtiin ja siihen voi palata useasti, ja se on hyvä lisä luokassa tai verkossa oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet videot julkaistiin Terveysportin Opi pelaten! -alustalla. Opetusvideot tehtiin Canvan valmiita suunnittelupohjia hyödyntäen. Ääninauhat äänitettiin tietokoneella ja videot editoitiin Microsoftin Clipchampia käyttäen.