Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteistyökumppanuudet ja sponsorointi autourheilussa

Pasma, Patrik (2025)

 
Avaa tiedosto
Pasma_Patrik.pdf (359.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pasma, Patrik
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113907
Tiivistelmä
Toteutin tämän opinnäytetyön KIC-Motorsportille. Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia yhteistyökumppanuuksia ja sponsoroinnin saannin mahdollisuuksia autourheilussa. Tavoitteenani oli, että minulla olisi opinnäyteyöprosessin jälkeen tiedossa konkreettisia tapoja, jolla autourheilussa voi saada sponsoreita.

Autourheilu on yksi maailman kalleimmista lajeista, joten ilman taloudellista tukea
sitä on haastava harrastaa. Pääydyin tutkimaan tätä aihetta, koska minulla itsellä
pitkä tausta autourheilusta, sekä kamppailin näiden asioiden parissa. Olisin itse
kaivannut vinkkejä sponsoroiden hankkimiseen, mutta kokemuksen kautta opin
itse myös sponsoroiden hankinta prosessista.

Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena. Tietoperusta koostuu markkinoinnin ja sponsoroinnin keskeisistä aiheista, sekä arvonluonnista. Aineistoa keräsin pääsääntöisesti Internetistä, sekä osittain kirjoista.

Käytin tutkimusmenetelmänä haastattelua, jossa haastattelin pitkällä autourheilu
taustalla olevia henkilöitä. Haastateltavaksi valikoitui GT3 kuski Konsta Lappalainen, sekä KIC-motorsportin tiimimanageri ja opinnäytetyöni toimeksiantaja Peter
Flythström. Haastattelu toteutettiin puhelimitse. Haastatteluaineiston keräämisen
jälkeen tein teemoittelun, jonka avulla pystyin jäsennellä eri aiheita, jotka nousivat
haastatteluista.

Tutkimukseni tuloksissa selvisi, että yrityksille on tärkeää, kuinka hyvin kuljettaja
ja tiimi pystyvät tuomaan lisä arvoa heidän brändilleen. Sponsorointi on hyvää ja
onnistunutta, kun osapuolet keskenään sopivat toistensa brändiin ja saavat arvonluontia molempiin suuntiin. Haastatteluissa nousi erityisesti pienten ja keskisuurien yritysten sponsoroijien hyödyllisyys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste