Sähköautojen kysyntää rajoittavat tekijät
Ahlstedt, Patrik; Backman, Jesse (2025)
Ahlstedt, Patrik
Backman, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia niitä tekijöitä, jotka rajoittavat sähköautojen kysyntää Suomessa keväällä 2025. Sähköautoilu yleistyy kovaa vauhtia, mutta edelleen siihen liittyy haasteita ja kehityskohteita. Tässä tutkimuksessa otettiin selvää siitä, ovatko nämä haasteet todellisia ja mitkä tekijät nousevat ylitse muiden.
Tutkimuksen teoreettinen osa tehtiin hyödyntämällä ajankohtaisia artikkeleita mahdollisimman montaa eri näkökulmaa hyödyntäen. Käytännön osuus oli kaksiosainen koostuen sekä kuluttajakyselystä että asiantuntijoiden haastattelusta. Kuluttajakysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä useita eri monivalintakysymystä että pienen määrän avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 49 henkilöä. Haastatellut asiantuntijat ovat Suomen autoalalla merkittävissä yrityksissä ja organisaatioissa toimivia johtoportaan jäseniä. Heitä haastateltiin pääasiassa sähköpostise, mutta myös puhelimitse.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että eniten sähköautojen kysyntää rajoittaa sähköautojen korkeat hankintahinnat, liian lyhyet kantamat yhdellä latauksella sekä latausinfrastruktuurin tilanne. Nämä kolme tekijää nousivat selvästi ylitse muiden tekijöiden, vaikka joukkoon mahtui myös yksittäisiä massasta poikkeavia mielipiteitä. Tulokset osoittavat, että vaikka sähköautot ovat kehittyneet huimasti viimevuosien aikana, eivät ne siltikään vielä vakuuta ominaisuuksiltaan suurta ihmismassaa.
Tämän tutkimuksen tuloksista voi hyötyä lähes kaikki autoalan toimijat sekä poliittisessa päätösvallassa olevat henkilöt. Ennen kaikkea tutkimus on hyödyllinen sellaisille kuluttajille, joilla on paljon ennakkoluuloja tai kysymyksiä kaikkiin sähköautoiluun liityviin kysymyksiin. The aim of this thesis was to investigate the factors that limit the demand for electric cars in Finland in the spring of 2025. Electric cars are becoming more common, but there are still challenges and areas for development. This study sought to find out whether these challenges are real and which factors stand out above the others.
The theoretical part of the study was conducted by utilizing current articles from as many different perspectives as possible. The practical part was in two parts, consisting of both a consumer survey and an interview with experts. The consumer survey was conducted using an electronic questionnaire that included several different multiple-choice questions and a small number of open-ended questions. 49 people responded to the survey. The interviewed experts are senior management members of major companies and organizations in the Finnish automotive industry. They were interviewed mainly by email, but also by telephone.
The thesis concluded that the demand for electric cars is most limited by the high purchase prices of electric cars, the too short range on a single charge, and the state of the charging infrastructure. These three factors clearly rose above other factors, although there were also individual opinions that differed from the mass. The results show that although electric cars have developed tremendously in recent years, their characteristics still do not convince a large mass of people.
Almost all automotive industry players and people in political decision-making positions can benefit from the results of this study. Above all, the study is useful for consumers who have many prejudices or questions about all issues related to electric cars.
Tutkimuksen teoreettinen osa tehtiin hyödyntämällä ajankohtaisia artikkeleita mahdollisimman montaa eri näkökulmaa hyödyntäen. Käytännön osuus oli kaksiosainen koostuen sekä kuluttajakyselystä että asiantuntijoiden haastattelusta. Kuluttajakysely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä useita eri monivalintakysymystä että pienen määrän avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 49 henkilöä. Haastatellut asiantuntijat ovat Suomen autoalalla merkittävissä yrityksissä ja organisaatioissa toimivia johtoportaan jäseniä. Heitä haastateltiin pääasiassa sähköpostise, mutta myös puhelimitse.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että eniten sähköautojen kysyntää rajoittaa sähköautojen korkeat hankintahinnat, liian lyhyet kantamat yhdellä latauksella sekä latausinfrastruktuurin tilanne. Nämä kolme tekijää nousivat selvästi ylitse muiden tekijöiden, vaikka joukkoon mahtui myös yksittäisiä massasta poikkeavia mielipiteitä. Tulokset osoittavat, että vaikka sähköautot ovat kehittyneet huimasti viimevuosien aikana, eivät ne siltikään vielä vakuuta ominaisuuksiltaan suurta ihmismassaa.
Tämän tutkimuksen tuloksista voi hyötyä lähes kaikki autoalan toimijat sekä poliittisessa päätösvallassa olevat henkilöt. Ennen kaikkea tutkimus on hyödyllinen sellaisille kuluttajille, joilla on paljon ennakkoluuloja tai kysymyksiä kaikkiin sähköautoiluun liityviin kysymyksiin.
The theoretical part of the study was conducted by utilizing current articles from as many different perspectives as possible. The practical part was in two parts, consisting of both a consumer survey and an interview with experts. The consumer survey was conducted using an electronic questionnaire that included several different multiple-choice questions and a small number of open-ended questions. 49 people responded to the survey. The interviewed experts are senior management members of major companies and organizations in the Finnish automotive industry. They were interviewed mainly by email, but also by telephone.
The thesis concluded that the demand for electric cars is most limited by the high purchase prices of electric cars, the too short range on a single charge, and the state of the charging infrastructure. These three factors clearly rose above other factors, although there were also individual opinions that differed from the mass. The results show that although electric cars have developed tremendously in recent years, their characteristics still do not convince a large mass of people.
Almost all automotive industry players and people in political decision-making positions can benefit from the results of this study. Above all, the study is useful for consumers who have many prejudices or questions about all issues related to electric cars.