Oppimisen arvioinnissa on generativiisen tekoälyn luoma uudistumispaine
Hannula, Manne (2025)
Hannula, Manne
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052252966
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052252966
Tiivistelmä
Miten oppimista voidaan arvioida? Miten sitä on tehty opetuksessa aiemmin, miten sitä tehdään nyt ja mikä on tässä kaikessa generatiivisen tekoälyn rooli? Tässä kolumnissa pohditaan eri koulutustasot huomioiden oppimisen arviointiin liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja myös mahdollisia tulevaisuuden kehityspolkuja. Tarkoitus on herättää lukijoissa ennakkoluulottomia ajatuksia aihepiiristä, jonka tavoittelemiseksi teksti sisältää sekä kuvitteellisia että todellisia elementtejä.