Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon suorittaminen ohjattuna verkkototeutuksena
Mäkiaho, Jenni-Mari (2025)
Mäkiaho, Jenni-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214386
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kehittää hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon jatkuvan haun opiskelijoille opintojen toteutustapaa. Kehittämistyö tehtiin Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymälle. Oppimisen menetelmiä tutkitaan koko ajan ja viime aikoina on alettu painottamaan käänteistä opiskelua, jossa opiskelija opiskelee itsenäisesti annetusta aiheesta ja opettajalta saa tukea tarvittaessa. Näin oppitunneilla aikaa jää haastavien asioiden läpikäymiseen. Tällaista käänteisen opiskelun monimuotoista mallia lähdettiin suunnittelemaan. Viime vuosina verkko-opiskelun mahdollisuudet ovat tuoneet mahdollisuuksia järjestää opetusta uudella tavalla ja erilaiset monimuotoiset tavat ovat yleistyneet.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään suomalaista koulutusjärjestelmää, tulevaisuuden toisen asteen koulutuksen muutoksia sekä käänteistä opetusta ja oppimista. Kehitystyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoiluprosessin hyödyntäminen soveltuu uuden kehittämiseen alasta riippumatta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä benchmarking-menetelmää vertaisarvioinnissa. Haastattelut suunnattiin Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymän vararehtorille ja opetusalapäällikölle, jonka vastuulle kuuluu muun muassa hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto sekä erikoisammattitutkinto.
Vertaisarvioinnissa kävi ilmi, että useampi koulutuksen järjestäjä toteuttaa hius- ja kaudenhoitoalan perustutkintoa iltapainotteisesssa opetuksessa. Tämän lisäksi tarjottiin opintokokonaisuuksia verkossa toteutettavaksi. Salpaukseen oli tarkoitus kehittää kokonaan uusi tapa koko tutkinnon suorittamiseen ohjatussa verkkototeutuksessa. Opetukseen valikoitui aikataulu, joka sisälsi lähiopetusta kolmena päivänä viikossa ja kahtena päivänä tehtiin annettuja tehtäviä etänä. Opinnäytetyön tuotoksena aloitettiin ohjattuna verkkototeutuksena hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon ensimmäinen opiskeluryhmä syksyllä 2024.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään suomalaista koulutusjärjestelmää, tulevaisuuden toisen asteen koulutuksen muutoksia sekä käänteistä opetusta ja oppimista. Kehitystyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoiluprosessin hyödyntäminen soveltuu uuden kehittämiseen alasta riippumatta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä benchmarking-menetelmää vertaisarvioinnissa. Haastattelut suunnattiin Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymän vararehtorille ja opetusalapäällikölle, jonka vastuulle kuuluu muun muassa hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto sekä erikoisammattitutkinto.
Vertaisarvioinnissa kävi ilmi, että useampi koulutuksen järjestäjä toteuttaa hius- ja kaudenhoitoalan perustutkintoa iltapainotteisesssa opetuksessa. Tämän lisäksi tarjottiin opintokokonaisuuksia verkossa toteutettavaksi. Salpaukseen oli tarkoitus kehittää kokonaan uusi tapa koko tutkinnon suorittamiseen ohjatussa verkkototeutuksessa. Opetukseen valikoitui aikataulu, joka sisälsi lähiopetusta kolmena päivänä viikossa ja kahtena päivänä tehtiin annettuja tehtäviä etänä. Opinnäytetyön tuotoksena aloitettiin ohjattuna verkkototeutuksena hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon ensimmäinen opiskeluryhmä syksyllä 2024.