Älä oleta - : myyntimateriaalin kehittäminen aidosti asiakastarpeisiin perustuen
Kemppi, Leena (2025)
Kemppi, Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää maahantuojan jälleenmyyjille suunnattua myyntimateriaalia palvelumuotoilun keinoin. Maahantuoja on tämän opinnäytetyön kirjoittajan vakituinen työpaikka ja tekijä oli kehittämässä materiaaliin tarvittavia muutoksia yhdessä myyntitiimin kanssa. Kehitystyötä tehtiin vuoden 2024 aikana.
Projektin päätavoitteena oli tukea jälleenmyyjien myyntityötä kilpailun kiristyessä laskevassa markkinassa. Materiaalin kehityksellä pyrittiin varmistamaan, että myynti on helpompaa ja vaivattomampaa.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa nykyisen materiaalin puutteita ja suunnitella käyttäjälähtöisiä parannuksia. Teoreettinen viitekehys pohjautui asiakaskokemuksen ja kilpailukeinojen tarkasteluun. Menetelminä hyödynnettiin palvelumuotoilua, teemahaastatteluja, havainnointia asiakasti-lanteissa sekä NPS-kyselyä. Lisäksi ideoita testattiin prototypoinnin avulla.
Tuloksissa havaittiin, että nykyinen materiaali ei palvellut myyjien arkea toivotulla tavalla. Erityisesti tiedon hajanaisuus, tuotteiden vertailun vaikeus ja epäselvä terminologia koettiin ongelmaksi. Kehitystyön lopputuloksena syntyi selkeytetty ja käytännönläheisempi materiaali.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjien osallistaminen ja aito asiakastarpeisiin vastaaminen ovat avain toimivan materiaalin kehittämiseen. Työ tarjoaa konkreettisia suosituksia myynti-materiaalien jatkokehitykseen sekä korostaa palvelumuotoilun merkitystä myyntityön tukemisessa.
Projektin päätavoitteena oli tukea jälleenmyyjien myyntityötä kilpailun kiristyessä laskevassa markkinassa. Materiaalin kehityksellä pyrittiin varmistamaan, että myynti on helpompaa ja vaivattomampaa.
Kehittämistehtävänä oli kartoittaa nykyisen materiaalin puutteita ja suunnitella käyttäjälähtöisiä parannuksia. Teoreettinen viitekehys pohjautui asiakaskokemuksen ja kilpailukeinojen tarkasteluun. Menetelminä hyödynnettiin palvelumuotoilua, teemahaastatteluja, havainnointia asiakasti-lanteissa sekä NPS-kyselyä. Lisäksi ideoita testattiin prototypoinnin avulla.
Tuloksissa havaittiin, että nykyinen materiaali ei palvellut myyjien arkea toivotulla tavalla. Erityisesti tiedon hajanaisuus, tuotteiden vertailun vaikeus ja epäselvä terminologia koettiin ongelmaksi. Kehitystyön lopputuloksena syntyi selkeytetty ja käytännönläheisempi materiaali.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjien osallistaminen ja aito asiakastarpeisiin vastaaminen ovat avain toimivan materiaalin kehittämiseen. Työ tarjoaa konkreettisia suosituksia myynti-materiaalien jatkokehitykseen sekä korostaa palvelumuotoilun merkitystä myyntityön tukemisessa.