Kuuntelemisen taito on fysioterapeutin tärkeä työkalu
Suopajärvi, Tiina; Naamanka, Kati (2025)
Huom! Embargollinen tiedosto,
avautuu julkiseksi: 01.10.2025
avautuu julkiseksi: 01.10.2025
Suopajärvi, Tiina
Naamanka, Kati
Suomen lääkintävoimistelijaliitto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353557
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353557
Tiivistelmä
Positiivisen ja toimivan vuorovaikutuksen luominen asiakkaan kanssa ei synny itsestään. Se vaatii herkkyyttä kuunnella ja ymmärtää asiakkaan kertomaa. Asiakkaalle osoitus siitä, että hän tulee kuulluksi ja ymmärretyksi ja että hänellä on turvallinen olo terapiakäynneillä, on merkityksellisempää kuin fyysisten harjoitteiden ohjaaminen. Fysioterapeutin ei tarvitse olla psykologi, mutta jotta saamme tietoa asiakkaan arvoista, asenteista, toiveista ja emotionaalisista kokemuksista, se vaatii meiltä herkkyyttä kuulla ja kuunnella. Tutkimuksen mukaan fysioterapeutit jäsentävät työtään kolmen kategorian kautta: asiakkaan kanssa työskentely, paranemisprosessi ja fysioterapeutti psykologina. Viimeinen kategoria käsittää asiakkaan emotionaalisten kokemusten ymmärtämisen, mikä nähdään koko terapiaprosessin perustana.